Review: Patchwork

Vul je dekentableau met zoveel mogelijk lapjes en scoor de meeste knopen in dit spel voor 2 spelers. 🧵

👥 2 spelers
🎂 8+
🧠 Uwe Rosenberg

Beide spelers ontvangen 1 dekentableau en 5 knopen. Het tijdspoor wordt in het midden op tafel geplaatst, met de tijdstenen op het startveld en de stukjes leer op de aangegeven velden. Alle lapjes worden in een ovaal om het tijdspoor gelegd. In het spel is altijd de speler die op het tijdspoor achteraan staat aan de beurt. De actieve speler voert één van de acties uit: de tijdsteen vooruitzetten en knopen ontvangen óf een lapje nemen en op het dekentableau leggen. Bij het plaatsen van een lapje moet de speler het aangegeven aantal knopen betalen en de tijdsteen het aangegeven aantal velden vooruitzetten op het tijdspoor. Als een speler een lapje leer of inkomstenvakje passeert op het tijdspoor, ontvangt deze speler respectievelijk het speciale lapje of zoveel knopen als het aantal knopen op de lapjes op het dekentableau. De eerste speler die een vierkant van minimaal 7x7 velden heeft gemaakt, ontvangt 7 bonuspunten. Het spel eindigt wanneer beide tijdstenen het laatste veld van het tijdspoor hebben bereikt. De totale score wordt berekend door het aantal knopen te tellen en hier de eventuele bonuspunten bij op te tellen. Vervolgens worden twee punten per leeg veld op het tableau afgetrokken van het totaal. De speler met de hoogste score wint het spel! 🏆

Patchwork is een echte klassieker onder de tweespelerspellen. Ondanks de eenvoudige regels en snelle speeltijd biedt dit abstracte puzzelspel genoeg diepgang en strategie. Je moet als speler je zetten zorgvuldig plannen om zo het beste uit je beurt halen. Soms is het zelfs goed om achter te staan, omdat dit voordelig kan uitpakken. Het spel is hierdoor altijd spannend tot het einde. Wij vinden Patchwork een leuk en uitdagend puzzelspel voor zowel beginners als ervaren spelers. Als je specifiek op zoek bent naar een spel geschikt voor 2 spelers, dan is Patchwork een zeer goede keuze. Ten slotte hebben we nog een tip om het spel solo te spelen. Patchwork is ontworpen als een spel voor twee spelers, maar de mini-uitbreiding Patchwork: Automa brengt daar verandering in. Deze uitbreiding is verkrijgbaar via het spaarprogramma van 999 Games en een echte aanrader als je het spel in je eentje wilt spelen.

Speel je graag spellen voor 2 spelers? Bekijk dan ook eens Splendor Duel en Jaipur.

➕ Leuk puzzelspel voor 2 spelers vol diepgang en strategie. 🥰
➕ Altijd spannend tot het einde.