De leukste spellen voor op vakantie

In dit artikel delen we de leukste en beste compacte spellen om mee te nemen op reis.

Laatste update: december 2023

Ben je op zoek naar de perfecte spellen om mee te nemen op je volgende reis of vakantie? Zoek niet verder! In dit artikel ontdek je een uitgebreide selectie van leuke spellen om te spelen op reis. Of je nu met het vliegtuig, de auto of de trein reist, deze spellen bieden urenlang vermaak. Lees verder en ontdek welke spellen je moet inpakken voor een onvergetelijke vakantie vol spelplezier.

We proberen deze lijst met leukste spelletjes voor op vakantie zo up-to-date mogelijk te houden, en daarbij hebben we jouw hulp nodig! Mis je een of meerdere spellen in deze lijst? Laat het weten in de reacties onderaan deze pagina, of vul het formulier in. Misschien voegen we jouw spellentip(s) toe aan deze lijst met leukste reisspellen!

Spellen voor op reis

Op vakantie mogen er volgens ons zeker geen spelletjes ontbreken. Het liefste spelen we korte en vooral compacte spellen die niet veel ruimte op tafel in beslag nemen. Hieronder vind je onze ultieme tips waar voor iedereen wel een geschikt spel tussen zit. Het is natuurlijk niet heel handig om grote dozen mee op reis te nemen, dus focussen we in dit artikel alleen op spellen in kleine dozen. Gelukkig zijn enkele grote bordspellen ook in een reisformaat beschikbaar. Zo kun je toch een volwaardig bordspel spelen zonder dat het te veel ruimte in beslag neemt in je auto of koffer. Ook geven we enkele tips voor leuke dobbelspellen en kaartspellen, echte must-haves voor elke reis. Als je ruimte wilt besparen kun je er voor kiezen om de scoreblaadjes van dobbelspellen te lamineren en gebruik te maken van uitwisbare stiften. Op die manier hoef je niet het hele scoreblok mee te nemen. Als je vervolgens ook nog de kartonnen insert uit de doos haalt zou je misschien nog een ander spelletje in de doos kunnen toevoegen. Zo bespaar je ruimte en kun je nog meer spellen meenemen op reis!

We vinden het erg leuk om te horen welke spellen jij graag op reis meeneemt. Laat gerust in de comments aan het einde van dit artikel jouw tips achter, zodat we elkaar kunnen helpen. We wensen je alvast een fijne vakantie toe vol met toffe spellen!

Azul Mini

Azul Mini is een kleinere versie van het populaire bordspel Azul. Azul is een kleurrijk en tactisch spel waarin je tegels op een slimme manier kiest en plaatst om uiteindelijk de meeste punten te scoren. In deze mini variant vind je spelersborden met plastic trays, zodat de geplaatste tegels niet meer kunnen verschuiven. Erg handig wanneer je het spel op het strand, in het vliegtuig of in het park speelt! Al het speelmateriaal kan worden opgeborgen in een mooie linnen zak. Dit maakt Azul Mini hét perfecte reisspel om mee te nemen op vakantie en een aanrader als je een volwaardig bordspel mee wilt nemen op reis.

Cloudy Kingdom

Een van onze favoriete kaartspellen van dit moment is Cloudy Kingdom. In dit spel proberen de spelers met behulp van routekaarten hun eigen twee tegenover elkaar liggende kastelen met elkaar te verbinden. Dat klink misschien makkelijk, maar routekaarten mogen ook haaks op elkaar worden gespeeld, waardoor je elkaar kunt dwarsbomen. Verder zit er nog een vleugje magie in het spel door het gebruik van magiekaarten, wat je extra mogelijkheden geeft. Samenvattend is Cloudy Kingdom een strategisch spel in een klein doosje, wat het een fantastisch reisspel maakt voor op vakantie.

Cloudy Kingdom is het zevende spel van de Jolly Club. In dit artikel lees je meer over dit spellenabonnement.

Pick a Pen Tuinen

Speel je graag dobbelspellen op vakantie? Probeer dan eens iets nieuws! De Pick-a-Pen-serie is een nieuwe generatie innovatieve Roll & Write-spellen, waarin letterlijk met potloden wordt gerold. Dit zorgt ervoor dat met hetzelfde speelmateriaal veel verschillende spelmechanismen mogelijk worden gemaakt. Pick-a-Pen Tuinen is een spel uit de serie en bevat scorevellen van 3 oplopende niveaus. In het spel ga je omkaderde tuinen inkleuren. Je probeert telkens elke tuin met 1 kleur of juist 5 verschillende kleuren te vullen. Lukt dat, dan mag je bonuspunten op je vel inkleuren. De Pick a Pen-spellen zijn compact en vernieuwend, en zijn dus echte reisspellen die zeker een plek in je koffer verdienen!

Point Salad

Point Salad is een leuk, snel en verslavend spel voor de hele familie. In dit kaartspel creëer je een volle salade met de groente- en puntenkaarten uit de markt. Door de vele unieke puntenkaarten blijft het spel iedere keer verrassend en uitdagend. De spelers proberen tijdens het spel hun salade aan te vullen uit de groentemarkt of puntenkaarten te verzamelen voor een volle salade. Door een juiste combinatie aan kaarten scoor je punten en stel je een mooie salade samen. De speler met de meeste punten heeft de beste salade en wint het spel. Point Salad speelt super snel, neemt niet veel ruimte in beslag op tafel, en is dus een echte topper voor op vakantie.

Clever 4Ever

Op vakantie spelen wij heel graag dobbelspellen. Het populaire en verslavende dobbelspel Clever is al vele malen mee op reis geweest en is volgens ons echt een perfect reisspel. Ons favoriete deel is Clever 4Ever. Dit vierde deel Clever bevat scorevellen met veel nieuwe scoremogelijkheden. Naast 5 gloednieuwe categorieën is ook de nieuwe actie “zilver oppoetsen” toegevoegd, waarmee een dobbelsteen op het dienblad tijdelijk kan worden verhoogd of verlaagd. Clever 4Ever is een absolute must voor de Clever fans en wat ons betreft een leuk spel voor op reis.

Speel je liever een andere Clever op vakantie? In dit artikel zetten we álle versies en scoreblokken op een rijtje.

Splendor Duel

Misschien ken je het spel Splendor al. Een erg leuk en tactisch spel waarin je edelstenen verzamelt. Splendor Duel is een gloednieuw spel binnen het Splendor universum met unieke en innovatieve spelmechanismen dat speciaal is ontworpen voor twee spelers. Tijdens je beurt neem je fiches van het bord of gebruik je de fiches die je al hebt verzameld om juweelkaarten te kopen. Daarbij probeer je slim gebruik te maken van privilege-rollen waarmee je een edelsteen- of parelfiche naar keuze van het bord mag nemen. De juweelkaarten leveren je prestigepunten en kronen op die je nodig hebt om te winnen. Deze kaarten bieden ook speciale eigenschappen en bonussen die de kosten voor het kopen van toekomstige juweelkaarten kunnen verlagen. Splendor Duel is zeer compact, maar tegelijkertijd een volwaardig bordspel en een tip als je met z'n tweeën op vakantie gaat.

Keer op Keer

In het bekende dobbelspel Keer op Keer kruis je vakjes op je speelveld aan om zo snel mogelijk kolommen en gelijk gekleurde gebieden te vullen. Elke beurt kies je een gedobbelde kleur en een gedobbeld cijfer. Die combineer je, waardoor je aangrenzende vakjes van de gekozen kleur mag aankruisen. Ook als het niet jouw beurt is, mag je dobbelstenen kiezen en vakjes afkruisen, zo hoef je nooit te wachten op je beurt! Keer op Keer is makkelijk aan te leren, waardoor je snel kunt beginnen met spelen. Net als Clever 4Ever is Keer op Keer een top reisspel om te spelen op vakantie.

Wist je dat er meerdere versies en scoreblokken van Keer op Keer zijn? In dit artikel zetten we alle Keer op Keer spellen op een rijtje.

My City Roll & Write

My City Roll & Write is een uniek campagnespel gebaseerd op het prijswinnende bordspel My City. De campagnes in dit dobbelspel zorgen voor volop variatie. In My City Roll & Write leid je jouw stad in 12 verschillende niveaus naar steeds grotere successen. Op volgorde vormen drie niveaus steeds een eigen campagne met een bijbehorend thema en eigen spelregels. Zo begin je met de eerste stappen van je nederzetting en krijg je per spel te maken met steeds meer nieuwe uitdagingen, zoals de ontwikkeling van kerken en de komst van bandieten. Punten geven per spel een winnaar, maar kunnen ook worden opgespaard zodat pas aan het einde van een driedelige campagne een winnaar bekend wordt gemaakt. De maar liefst 192 vellen van het scoreblok zorgen ervoor dat elk niveau meerdere keren kan worden gespeeld. Met My City Roll & Write zul je de hele vakantie veel plezier beleven!

Next Station London

Next Station London is een Flip & Write waarin je een nieuw metronetwerk voor Londen ontwerpt. Het spel wordt gespeeld in 4 rondes en in elke ronde tekenen de spelers ieder één metrolijn. Tijdens de bouwfase wordt telkens een nieuwe stationskaart omgedraaid waarna de spelers een lijn trekken naar een station met het symbool dat op de stationskaart staat afgebeeld. Wanneer de vijfde roze stationskaart wordt omgedraaid eindigt de ronde en scoren de spelers punten voor hun metrolijn. Next Station London is een vermakelijk en snel spel met eenvoudige regels. Een aanrader voor als je op stedentrip naar Londen gaat, maar ook op andere bestemmingen zal je er vast en zeker veel plezier mee beleven tijdens je vakantie.

In 2023 is er nieuw deel uitgekomen: Next Station Tokyo.

De Crew: Missie Diepzee

De Crew: Missie Diepzee is een coöperatief spel waarin je samen meer dan 30 verschillende missies moet zien te voltooien. Dit gebeurt volgens het principe van een slagenspel. Alle spelers moeten volgens de regels van de missie een specifiek aangegeven aantal kaarten krijgen. Een foute slag leidt tot een gefaalde missie. Dit prijswinnende spel is bij vele bordspelspelers geliefd en daardoor een absolute tip voor op vakantie!

Of je nu van plan bent om te ontspannen op een tropisch strand of nieuwe bestemmingen te verkennen, vergeet niet om een reisspel in je bagage mee te nemen. Bovenstaande spellen zijn compact en vermakelijk en daardoor de ideale metgezellen voor op vakantie.

Mist er een spel in deze lijst?

Wat is volgens jou een reisspel dat niet in deze lijst met leukste spellen voor op vakantie mag ontbreken? Laat in de reacties onderaan deze pagina weten welk spel er in deze lijst mist, of vul het formulier in. Misschien voegen we jouw gekozen spelletje toe aan deze lijst met leukste reisspellen voor op vakantie!