Review: Clever 4Ever

Het populaire dobbelspel kleurt groen met 5 gloednieuwe categorieën én de nieuwe actie 'zilver oppoetsen'. 🎲

🎂 8+
🧠 Wolfgang Warsch

Afhankelijk van het aantal spelers wordt het spel gespeeld in vier, vijf of zes rondes. Als actieve speler gooi je in een ronde drie keer met de dobbelstenen, waarna je iedere keer een dobbelsteen kiest om in te vullen op je scorevel. Alle dobbelstenen met minder ogen dan de gekozen dobbelsteen komen op het dienblad te liggen. De passieve spelers mogen één dobbelsteen op het dienblad uitkiezen om zelf in te vullen op hun scorevel. Hierdoor zijn alle spelers tegelijkertijd aan de beurt. Clever 4Ever bevat 5 nieuwe categorieën. In de gele categorie kunnen de getallen in 3 rijen worden ingevuld. De bovenste en middelste rij leveren bonussen op, maar pas op: alle getallen in de middelste rij worden afgetrokken van de totaalscore. In de blauwe categorie gebruik je zowel de witte als de blauwe dobbelsteen. De waarde van de blauwe dobbelsteen bepaalt de rij en de witte dobbelsteen de kolom waar een kruisje mag worden geplaatst. De grijze categorie lijkt een beetje op Keer op Keer, waarin je in een raster kruisjes zet en voltooide kolommen punten opleveren. In de groene categorie kunnen er maximaal 2 getallen in elk veld worden geplaatst. Echter leveren alleen getallen in het onderste deel van het veld bonussen op. In de roze categorie activeert elk getal dat je in de rij invult een andere actie. Een 2, 4, of 6 levert bonuspunten op. Wanneer een 3 wordt ingevuld mag er direct nog een 3 in de rij worden toegevoegd. Bonussen worden alleen geactiveerd als een 5 of 6 in het bijbehorende vakje van de roze rij wordt geplaatst. Door dobbelstenen slim te kiezen, kunnen er kettingreacties van bonussen ontstaan. Met de nieuwe actie ‘zilver oppoetsen’ kunnen de waardes van de dobbelstenen op het dienblad worden verhoogd of verlaagd. De speler met de hoogste score wint het spel! 🏆

Clever 4Ever is een leuke nieuwe versie van het bekende dobbelspel. De nieuwe categorieën zijn vernieuwend genoeg waardoor deze Clever weer helemaal anders is dan de drie voorgangers. Vooral de grijze categorie vinden we erg leuk. Niet alleen omdat we fans zijn van Keer op Keer, maar ook omdat deze categorie echt iets nieuws brengt in de Clever serie. De blauwe categorie vinden we net iets minder geslaagd, maar gelukkig zijn de andere categorieën wel heel tof. Met de nieuwe actie ‘zilver oppoetsen’ kun je in de laatste rondes, als je slim speelt, het aantal ogen op dobbelstenen aanpassen. Bijvoorbeeld om bonussen te activeren in de roze categorie of om een specifiek getal in te vullen in de gele categorie. Door deze actie ben je minder afhankelijk van de dobbelstenen op het dienblad, wat de geluksfactor vermindert. Clever 4Ever is moeilijker dan Clever en Dobbel zo Clever. Als je dus meer uitdaging zoekt dan is dit vierde deel perfect om je collectie mee uit te breiden. Persoonlijk vinden we Clever tot de 3e Macht net iets lastiger. We hebben gemerkt dat we in dat deel minder vaak een hoge score halen. In Clever 4Ever lukt dit sneller. Dat maakt het spel extra leuk en het zorgt ervoor dat het niet bij één potje blijft. Clever 4Ever is onze favoriet van de vier spellen in de reeks. Het spel is snel, verslavend en brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Een must-have voor alle Clever fans!

➕ Ons favoriete spel in de Clever-reeks. 😍
➕ Vernieuwde en uitdagende categorieën.

In dit artikel hebben we álle edities en challenge scoreblokken van Clever op een rijtje gezet.