Bordspel met een intuïtief combosysteem waarin spelers nieuwe apen in hun stam aantrekken om als eerste 80 overwinningspunten te verzamelen.

👥 1-6 spelers
⏳ 40-60 min
🎂 12+
🧠 Florian Sirieix
🎲 Geronimo Games

Alle spelers schudden hun 8 startkaarten en leggen deze als gedekte trekstapel links van hun spelersbord. Het spel verloopt in rondes die uit 3 fases bestaan. In de eerste fase stellen de spelers tegelijkertijd hun apenraad samen door de bovenste 4 kaarten van hun trekstapel te trekken en deze in in een volgorde naar keuze naast elkaar te leggen. Deze volgorde is belangrijk omdat hiermee gesloten kaders kunnen worden gevormd. Na het samenstellen van de apenraad handelen de spelers hun apenraad af door gesloten kaders te activeren en hier grondstoffen, energie, woedepunten en/of overwinningspunten mee te verdienen. Open kaders kunnen niet geactiveerd worden. In de tweede fase kiezen de spelers een actiefiche. Het effect van het fiche wordt direct geactiveerd. Vervolgens mag iedere speler één aap lokken. Het lokken van een aap van niveau 1 kost 3 grondstoffen en het lokken van een aap van niveau 2 kost 6 grondstoffen. De nieuwe kaart wordt bovenop de trekstapel geplaatst. In de derde fase leggen de spelers de kaarten van hun apenraad op de aflegstapel. Vervolgens start een nieuwe ronde. De speler die aan het einde van een fase 80 punten heeft verzameld, wint het spel! 🏆

After Us is een mooi en leuk familiespel. Een belangrijk onderdeel van het spel is het puzzelen met de kaarten en ervoor zorgen dat je het maximale uit je beurt haalt. We vinden dit een tof aspect van After Us. We waren eerst bang dat het gepuzzel met de open en gesloten kaders het tempo uit het spel zou halen, maar dit hebben we gelukkig niet zo ervaren. Het is fijn dat iedereen tegelijk bezig is. Je hoeft dus nooit lang op andere spelers te wachten. Het feit dat alle spelers tegelijk spelen maakt het spel redelijk solitair. Toch moet je je medespelers telkens in de gaten houden om je eigen tactiek aan te passen. Voordat we After Us speelden hadden we hoge verwachtingen van het deckbuilden. Het viel ons echter op dat het deckbuilden niet ontzettend belangrijk is. Het spel duurt niet lang en voor je het weet is het al afgelopen. Je zult vanaf het begin al punten moeten verzamelen. Tijd om je deck op te bouwen heb je namelijk niet. Dit vonden wij persoonlijk jammer. Toch zijn we zeker niet ontevreden over After Us. Het spelmateriaal ziet er heel tof uit, mede dankzij het prachtige en kleurrijke artwork van Vincent Dutrait. Iedere kaart is uniek en bevat weer andere bonussen. Het is dus elke keer een verrassing welke kaart je aan je deck toevoegt. Dit leidt tot een hogere herspeelbaarheid, Ook de verschillende voorwerptegels, die je niet allemaal gebruikt in één potje, maken de herspeelbaarheid groter. Samenvattend is After Us is een leuk, origineel en snel spel met een erg vermakelijk race-element.

➕ Leuk, origineel en snel spel met een erg vermakelijk race-element.

➕ Het puzzelen met de open en gesloten kaders op de kaarten is erg tof.

➕ Prachtig artwork van Vincent Dutrait.