Speel hennen in je speelgebied om een harmonieus erf met meerdere rassen tot stand te brengen.

👥 1-4 spelers
🎂 10+
🧠 Giampaolo Razzino
🎲 Happy Meeple Games

Alle spelers ontvangen aan het begin van het spel vier hennenkaarten en een haantoken. Ook wordt er één willekeurige doelkaart in het midden van de tafel gelegd. Tijdens een beurt trekt de actieve speler eerst twee kaarten van de trekstapel of van de aflegstapels van andere spelers. Vervolgens plaatst de speler een kaart naast eerder geplaatste kaarten in het eigen tableau dat aan het einde van het spel 3x4 of 4x3 kaarten groot moet zijn. Gelijke kippen mogen naast elkaar geplaatst worden. Ongelijke kippen van een ander ras mogen alleen naast elkaar worden geplaatst als de waarde van de kip een waarde heeft van één hoger of één lager dan de aangrenzende kippen. Een kipkaart mag ook omgekeerd worden gespeeld als kippenhok, maar dit levert minpunten op. Een beurt eindigt met het afleggen van een handkaart. Zodra een speler 6 kipkaarten heeft gespeeld, moet de haan op één van deze kaarten worden geplaatst. Als alle spelers 12 kaarten hebben gespeeld eindigt het spel. De spelers ontvangen punten voor het aantal eieren in de grootste groep, het aantal eieren in de groep met de haantoken, medailles en de twee doelen op de doelkaarten. De speler met de hoogste score wint het spel! 🏆

Hens is een vermakelijk kaartspel voor spelers die houden van de combinatie van puzzelen en plannen. De spelregels zijn vrij eenvoudig. In Hens moet je telkens belangrijke keuzes maken, bijvoorbeeld het plaatsen van de haan halverwege het spel. Je kunt veel extra punten verdienen met de haan, maar de keuze die je moet maken is lastig doordat je slechts gedeeltelijke informatie hebt. Alle keuzes die je moet maken houden het spel spannend van begin tot eind. Het plaatsen van hennenkaarten vereist zowel planning als geluk. Je zult merken dat het steeds lastiger wordt om nieuwe hennenkaarten te plaatsen als er meer kaarten er in je speelgebied liggen. Kaarten die je aflegt belanden altijd op je persoonlijke aflegstapel. In een beurt kun je kaarten trekken van de aflegstapels van andere spelers. Dit vinden wij een leuk aspect aan het spel, omdat je zelfs bij het afleggen van kaarten tactisch moet denken. Het artwork van Hens spreekt ons persoonlijk iets minder aan, maar dat is een kwestie van smaak. Al met al vinden wij Hens een leuk en interessant kaartspel.

➕ Vermakelijk kaartspel voor spelers die houden van de combinatie van puzzelen en plannen.
Alle keuzes die je moet maken houden het spel spannend van begin tot eind.

SpellenTip geeft Hens een: ⭐️7.5/10