Review: Carcassonne

Het tactische tegellegspel dat al meer dan 20 jaar onverminderd populair is. 🏰

👥 2-5 spelers
⏳ 35 min
🎂 7+
🧠 Klaus-Jürgen Wrede

In Carcassonne leggen spelers om de beurt een tegel op tafel aan. Als een tegel is aangelegd mag de speler een meeple (een houten poppetje)  op deze tegel zetten, dit kan op op een weg, stadsdeel, klooster of weiland. Voor ieder project met een meeple worden punten verdiend. Echter kunnen medespelers jouw projecten overnemen en er met de punten vandoor gaan, of tegels op zo een manier aanleggen dat het voor jou onmogelijk wordt om het project af te ronden. Als alle tegels zijn aangelegd vindt de puntentelling plaats. De speler met de meeste punten wint het spel! 🏆

Carcassonne is een leuk spel voor kinderen en volwassenen. Het spel is te spelen met 2 tot 5 spelers, in combinatie met de eerste uitbreiding is het zelfs te spelen met 6 spelers. Misschien lijkt het op het eerste gezicht geen tactisch spelletje, maar dat is het zeker wel! Je kunt elkaar goed dwarszitten, iets dat wij erg leuk vinden aan het spel. Een minpunt van Carcassonne is de geluksfactor bij het trekken van de tegels. Als je je hier aan stoort, kun je dit oplossen door steeds drie tegels in je hand te houden, en tijdens je beurt één tegel uit je hand aan te leggen.  De regels van Carcassonne zijn vrij simpel waardoor het na aantal keer spelen een beetje saai kan worden. Het spel komt daarom ook het best tot zijn recht in combinatie met een of meerdere uitbreidingen. Deze uitbreidingen zijn los verkrijgbaar, maar er is ook een Big Box te koop waar het bassispel en meerdere uitbreidingen in zitten. Wij vinden Carcassonne een leuk spel, het is een klassieker en deze mag daarom ook zeker niet in je spellenkast ontbreken!

Wist je dat er ook een coöperatieve versie van Carcassonne is? In Carcassonne: De Mist werk je samen om de dolende geesten in Carcassonne weer tot rust te brengen.

➕ Eenvoudig en tactisch spel.
➕ Perfect voor 2 spelers.