Review: Downforce

Spel waarin je biedt en gokt tijdens een superspannende autorace. 🏎️

Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met StartSpeler. Een webshop en winkel in Lommel met een groot assortiment aan, onder andere, spellen, puzzels en trading card games én een maandelijkse spellenavond (Beer & Boardgames).

Ben je nieuwgierig naar de spelcomponenten van Downforce en wil je het spel in actie zien? Bekijk dan hier onze unboxing!

👥 2-6 spelers
🎂 8+
🧠 Wolfgang Kramer
🎲 Iello

Het spel wordt gespeeld in 2 fases. In de eerste fase kunnen de spelers met behulp van hun kaarten bieden op de raceauto's en powerkaarten. Het getal op de kaart die je gebruikt om te bieden staat gelijk aan het aantal miljoen dollar dat je biedt. De hoogste bieder ontvangt de auto en powerkaart, en noteert het bod op het scoreformulier. Nadat alle auto's zijn geveild moet elke speler één powerkaart bewaren. Vervolgens start de racefase. Hierin spelen de spelers om de beurt een kaart om zo de auto's te verplaatsen op het circuit. Op drie momenten tijdens de race moeten de spelers geld inzetten op een auto. Als alle auto's de race hebben uitgereden eindigt het spel. De speler die met zijn auto's, weddenschappen en biedgeld de hoogste score heeft weten te behalen, wint het spel! 🏆

Downforce is een snel en tactisch spel met eenvoudige regels. De tactiek begint tijdens de veilingfase, waar je met behulp van je kaarten gaat beslissen op welke auto's je met een hoog bedrag gaat bieden. Het kan ook handig zijn om de powerkaarten in de gaten te houden, omdat deze erg van pas kunnen komen in de tweede fase. Tijdens de race zul je vaak kaarten moeten spelen waarmee je niet alleen je eigen auto's, maar ook auto's van tegenstanders moet verplaatsen. Door goed te timen, gebruik te maken van lange en korte bochten en auto's te blokkeren kun je ervoor zorgen dat de auto's van je tegenstanders niet te veel worden verplaatst. Je wilt er immers voor zorgen dat je eigen auto's als eerste over de finish komen. Downforce bevat een leuke interactie tussen spelers, zowel tijdens het bieden als tijdens de race. Het is erg leuk om elkaar op het grote speelbord voortdurend dwars te zitten. Het spel zit in een mooie doos en het speelmateriaal, zoals de fantastische raceauto's en het grote speelbord, is van goede kwaliteit. De herspeelbaarheid is redelijk hoog, je hebt namelijk altijd andere kaarten om mee te spelen en het dubbelzijdige speelbord bevat twee verschillende circuits. We vinden Downforce een verrassend leuk spel. Door de eenvoudige regels kun je snel beginnen met spelen. Dit maakt Downforce tot een super tof en toegankelijk familiespel!

Ben je fan van Downforce en zoek je nog meer variatie en uitdaging? Probeer dan eens de uitbreidingen Wild Ride en Danger Circuit.

Tof spel met eenvoudige regels.

De interactie tussen de spelers is erg leuk. 🏁