Review: Wingspan Azië

Ontdek Aziatische vogelsoorten in dit nieuwe Wingspan-spel met verschillende spelvarianten. 🦚

👥 1-2 spelers
⏳ 40-70 min
🎂 10+
🧠 Elizabeth Hargrave

Wingspan Azië is een uitbreiding voor Wingspan met nieuwe vogel- en bonuskaarten. Het is daarnaast een opzichzelfstaand spel voor 1 of 2 spelers met de Duetmodus. In deze modus plaatsen beide spelers duetfiches op de duetplattegrond als ze een kaart spelen, om zo 'einde-ronde'-doelen te scoren. Aan het einde van het spel levert de grootste aaneengesloten groep duetfiches ook nog extra punten op. In de Zwermmodus kan Wingspan Azië worden gecombineerd met het basisspel van Wingspan om het spel te spelen met 6 of 7 spelers, zonder dat de speelduur veel langer wordt.

Wingspan Azië is, net zoals alle andere Wingspan spellen, een fraai spel met hoge kwaliteit speelmateriaal. Als opzichzelfstaand spel mist dit spel het geweldige vogelhuisje en de plastic vogelhouder, maar de rode (in deze editie houten) ei-miniaturen en de vele nieuwe vogel- en bonuskaarten maken dit meer dan goed. Het is erg fijn dat al het speelmateriaal in de doos zit om het spel met 1 of 2 spelers te kunnen spelen, zonder dat daar het basisspel voor nodig is. De belangrijkste nieuwigheid met dit spelersaantal is de Duetmodus. De duetplattegrond is een leuke toevoeging die het spel met 1 of 2 spelers net wat interessanter maakt. Je kunt in de duetmodus elkaar dwarsbomen door bepaalde plekken op de duetplattegrond te claimen, en er zo voor zorgen dat de groep van de tegenstander niet te groot wordt. Daarnaast zijn de nieuwe 'einde ronde'-doelen niet meer gebaseerd op gespeelde kaarten, maar alleen op geplaatste duetfiches. De Duetmodus voegt weinig nieuwe spelregels toe en dat hebben we als positief ervaren. Het is erg leuk om er mee te spelen, maar zonder duetplattegrond vinden we het spel met 2 spelers ook nog altijd prima.

De Zwermmodus is slim ontworpen. Het splitst de spelers in twee groepen, zodat er altijd twee spelers tegelijkertijd aan de beurt zijn. De groepen zijn vooral bedoeld om het spel te versnellen. De spelers strijden wel nog altijd met z'n allen voor dezelfde 'einde ronde'-doelen en natuurlijk voor de winst. Als je Wingspan graag met een grotere groep wilt spelen dan is de Zwermmodus een goede toevoeging.

Als laatste willen we de nieuwe vogel- en bonuskaarten benoemen. Deze kunnen gecombineerd worden met de kaarten uit het basisspel en/of andere uitbreidingen. De vogelkaarten bevatten heel veel nieuwe vogeleigenschappen en zijn misschien wel het tofste element van Wingspan Azië. Vooral de nieuwe ‘push your luck’-vogels vinden we (als fans van De Kwakzalvers van Kakelenburg) erg leuk. Verder zijn de vogelkaarten die naar een ander spelersbord kunnen verplaatsen opvallend. Enkele kaarten bevatten blauwgroene (‘einde ronde’) en gele (‘einde spel’) eigenschappen uit Wingspan Europa en Wingspan Oceanië. Als je deze uitbreidingen niet hebt, maar wel geïnteresseerd bent in deze vogeleigenschappen, dan zou je ook alleen Wingspan Azië kunnen aanschaffen om met deze eigenschappen te kunnen spelen. Wingspan Azië is als opzichzelfstaand spel, maar vooral als uitbreiding op het basisspel, fantastisch. Het maakt Wingspan nóg leuker en gevarieerder, en is daardoor een absolute aanrader voor iedere spelletjesfanaat!

➕ Het basisspel is niet nodig voor een spel met 1 of 2 spelers.

➕ Duetmodus maakt een spel met 1 of 2 spelers net wat interessanter.

➕ Zwermmodus is slim ontworpen zodat een spel met 6 of 7 spelers niet te lang duurt.