Review: Saboteur De Donkere Grot

Ontsnap uit de donkere grot vol spinnenwebben, monsters en saboteurs. Welke dwergenclan zal het meeste goud veiligstellen? 🕸️ ⛏️

Bekijk alle spelcomponenten van Saboteur De Donkere Grot in onze unboxing reel.

👥 2-8 spelers
🎂 10+
🧠 Fréderic Moyersoen

In het spel zijn de spelers leden van twee rivaliserende clans. Elke speler krijgt vijf handkaarten, drie goudstukken en een clankaart. De achterkant van de clankaart is zichtbaar voor iedereen en toont de kleur van de clan waar de speler bij hoort. Sommige spelers zijn echter saboteurs die in werkelijkheid voor de andere clan werken. Alle spelers kiezen een dwerg en zetten deze op de startkaart. Het doel is om met zoveel mogelijk goudstukken de uitgang te bereiken, die op één van de vier doelkaarten staat afgebeeld. In een beurt kan een speler eerst 1 kaart spelen óf 1-2 kaarten afleggen. Vervolgens mag de speler zijn dwergenpion ten hoogste 3 stappen verplaatsen. De speler trekt ten slotte 1 of 2 kaarten van de trekstapel. Er zijn verschillende soorten kaarten. Padenkaarten en bijzondere padenkaarten vormen in de loop van het spel een netwerk van de startkaart naar de doelkaarten. Met actiekaarten kunnen onder andere clan- of doelkaarten worden bekeken, padenkaarten worden verwijderd of spinnenwebben worden geplaatst. Ook zijn er actiekaarten waarmee monsters uit donkere gaten in het grotnetwerk worden gelokt. Wanneer een monster een veld met een speler betreedt, valt het monster de dwerg direct aan en verliest deze speler een kaart of goudstuk of moet de speler een beurt overslaan. Het spel eindigt als alle kaarten zijn gespeeld óf als alle dwergen die voor dezelfde clan werken via de uitgang de grot hebben verlaten. Het veiliggestelde aantal goudstukken wordt vermenigvuldigd met het aantal dwergen die voor de rivaliserende clan werken. De clan met de meeste goudstukken, wint het spel! 🏆

Saboteur De Donkere Grot is een nieuw spel gebaseerd op het bekende kaartspel Saboteur. In De Donkere Grot moeten de spelers niet alleen padenkaarten spelen en verbindingen met doelkaarten maken, maar ook met dwergenpionnen stappen zetten om de grot te verkennen. Tijdens het spel maken de spelers dus hun eigen speelveld en kunnen ze andere spelers flink in de weg zitten door onder andere wegen te versperren met spinnenwebben of door monsterkaarten te spelen. Er zijn in deze versie veel meer manieren om te saboteren. Ondertussen moeten de spelers erachter komen wie te vertrouwen is en welke van de vier doelkaarten de uitgang bevat. De regels van Saboteur De Donkere Grot zijn best uitgebreid. Er zijn veel verschillende actiekaarten en bijzondere padenkaarten. Gelukkig zijn de kaarten duidelijk en bevat het spel een overzichtskaart voor elke speler. Het spel is zeker niet moeilijk, tijdens het spelen wijst het zich eigenlijk vanzelf. Houd er wel rekening mee dat het wat meer uitleg nodig heeft dan het originele kaartspel. Aan het begin van het spel is het lastig om medespelers te vertrouwen. De spelers zijn bij de start van het spel al verdeeld in twee clans, maar op dat moment is nog niet bekend wie een loyale dwerg is en wie een saboteur. De toevoeging van de twee rivaliserende clans (en saboteurs binnen deze clans) maakt dat De Donkere Grot al erg leuk met een kleine groep van 3 spelers. Dat is een groot pluspunt vergeleken met het originele Saboteur, die wij het leukst vinden met een groep vanaf 5 spelers. Het viel ons direct op dat Saboteur De Donkere Grot ook gespeeld kan worden met 2 spelers. Als je met 2 spelers speelt, zijn de spelers beide lid van een andere clan en ontbreekt het onderdeel waarin je op zoek gaat naar elkaars rol. Het spel is dan alleen gefocust op het saboteren van je tegenstander. Dit is een prima manier om De Donkere Grot te kunnen spelen, maar onze voorkeur gaat toch uit naar een spel met meer spelers. Zo komt het spel namelijk het best tot zijn recht. Als liefhebbers van Saboteur zijn we erg blij met De Donkere Grot. Het spel is wat ons betreft nog beter dan het origineel. Er zijn veel meer mogelijkheden waarmee Saboteur op een compleet nieuwe manier kan worden beleefd!

In dit artikel lees je wat de grootste verschillen zijn tussen Saboteur en Saboteur De Donkere Grot.

Speel je graag Saboteur? Bekijk dan ook Saboteur: Het Duel en Saboteur: De Uitbreiding.

➕ Nog beter dan het originele Saboteur. 🔥