Puzzelspel waarin je een een gevarieerd natuurgebied vol beren, wapiti’s, zalmen, buizerds en vossen creëert. 🐻🦌🦊

Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met Stoneboxer. Een webshop en fysieke winkel met als doel om de leukste en beste bordspellen aan te bieden tegen een scherpe prijs. 🦓

⏳ 30-45 min
🎂 10+
🧠 Randy Flynn
🎲 White Goblin Games

Elke speler krijgt aan het begin van het spel een start leefgebiedtegel. Midden op tafel komen vier leefgebiedtegels te liggen en bij elke tegel wordt willekeurig een dierfiche geplaatst. In een beurt moet de actieve speler een leefgebiedtegel met het bijbehorende dierfiche uit het aanbod pakken en toevoegen aan het speelgebied. Tijdens het samenstellen van de natuurgebieden moet er rekening worden gehouden met de afgebeelde dieren en op welke manier deze dieren op elkaar aansluiten. Voor elke verschillende vorm of groepsgrootte van dierfiches worden andere punten toegekend. Op de dierkaarten is te zien hoe de verschillende soorten dierfiches punten opleveren. Wanneer een speler het afgebeelde dierfiche op een natuur leefgebied plaatst ontvangt deze een natuurfiche. Natuurfiches zijn 1 punt waard aan het einde van het spel, maar kunnen ook tijdens het spel worden ingezet om dierfiches uit het aanbod te vervangen of een combinatie van leefgebiedtegel en dierfiche naar keuze uit het aanbod te pakken. Het spel eindigt als iedereen 20 keer aan de beurt is geweest. De spelers scoren punten voor de dierfiches aan de hand van de dierkaarten en voor de grootste leefgebieden. De speler met de meeste punten wint het spel! 🏆

Cascadia is een fantastisch puzzelspel voor de hele familie. Met vrij eenvoudige regels heeft de maker een leuk en uitdagend spel weten te creëren. Het spel heeft ontzettend veel mogelijkheden om te variëren. Van elke diersoort zijn vier verschillende dierkaarten inbegrepen. Op deze manier scoren de diersoorten elke keer anders. Dit zorgt ervoor dat elk spel weer verrassend en uitdagend is, zelfs als je het spel al erg vaak hebt gespeeld. Voor families is er een familievariant toegevoegd ter vervanging van de reguliere dierkaarten. Door deze variant is het spel ook al met jonge kinderen te spelen. Verder bevatten de spelregels nog enkele scenario's en een spel met prestatiepunten en regelbeperkingen. Zowel voor beginners als gevorderden is er dus voldoende mogelijkheid om het spel vernieuwend te houden. In Cascadia staat puzzelen centraal. Je bent vooral bezig met het plannen en puzzelen in je eigen gebied. De spelersinteractie is daarom niet heel hoog. Hierdoor is het spel ook perfect om solo te spelen met de speciale spelregels in het regelboekje. Cascadia is al snel uitgegroeid tot één van onze favoriete puzzelspellen. Wat ons betreft een absolute aanrader!

Enthousiast geworden van Cascadia? Bekijk dan ook zeker de andere spellen in deze lijn: Calico en Verdant.

➕ Tof puzzelspel met veel mogelijkheden om te variëren.
➕ Zowel uitdagend voor beginners als gevorderden.