Review: The Number

Blufspel waarin je slimmer moet zijn of meer lef moet hebben dan je tegenstanders. 🔢

👥 3-5 spelers
🎂 8+
🧠 Hisashi Hayashi
🎲 Asmodee Nederland

Het spel wordt gespeeld in 2 rondes. Elke ronde bestaat uit 5 beurten. In een beurt noteren alle spelers in het geheim een 3-cijferig getal van 000 tot 999 op hun getallentegel. Hierbij mogen ze alleen de beschikbare cijfers op hun spelersbord gebruiken. Vervolgens worden de gevormde getallen gerangschikt van klein naar groot. De getallentegel met het grootste getal komt helemaal bovenaan te liggen, de tegel met het kleinste getal onderaan. Te beginnen met het grootste getal controleren de spelers of het getal wordt goed- of afgekeurd. Het getal wordt alleen goedgekeurd als het geen enkel cijfer gemeen heeft met alle kleinere getallen. De spelers met goedgekeurde getallen noteren het eerste cijfer van hun getal als score in het scoreveld. De speler met het grootste goedgekeurde getal krijgt een bonus. Vervolgens strepen de spelers alle cijfers van hun getal op hun spelersbord door. Ze kunnen doorgestreepte cijfers die ronde niet meer gebruiken. De spelers met een afgekeurd getal scoren geen punten, maar hoeven ook geen cijfers door te strepen. De speler die na 2 rondes de hoogste score heeft, wint het spel! 🏆

The Number is een verrassend leuk spel en tactischer dan we in eerste instantie dachten.  De spelregels zijn heel eenvoudig en snel uitgelegd aan nieuwe spelers. De eerste beurten zijn altijd een combinatie van gokken en bluffen. Na enkele beurten worden de mogelijkheden minder en zul je steeds strategischer moeten nadenken. Het is hierbij van belang om rekening te houden met de beschikbare cijfers van andere spelers. The Number zal het eerste potje waarschijnlijk nog niet helemaal tot zijn recht komen. Het is echt een spel dat je een aantal keer in dezelfde groep gespeeld moet hebben voordat iedereen doorheeft welke strategieën er allemaal zijn. Ook wordt het blufelement belangrijker als de spelers alle mogelijkheden van het spel kennen. Gelukkig speelt The Number erg snel waardoor je vast en zeker meerdere potjes na elkaar zult spelen. Het spelmateriaal is niet bijzonder, maar wel van goede kwaliteit. We vinden het erg slim dat de spelersborden en getallentegels een reliëf hebben. Deze onderdelen moeten vaak omgedraaid op tafel worden gelegd en het reliëf zorgt er dan voor dat de cijfers leesbaar blijven. Samenvattend is The Number is een prima partyspel voor tussendoor met een verrassende diepgang.

Benieuwd naar andere partyspellen van Repos Production? Bekijk dan ook eens Just One en Fun Facts.

➕ Verrassend leuk blufspel met veel mogelijkheden. 🎉

➕ Tactischer dan je in eerste instantie zult denken.