Review: Gardeners

Real-time spel waarin je een tuin ontwerpt voor een wispelturige koning met zeer specifieke eisen. 🧑‍🌾🌸

👥 1-4 spelers
🎂 10+
🧠 Kasper Lapp
🎲 Geronimo Games

Alle spelers ontvangen voorafgaand aan het spel een stapel met tuintegels. Aan het begin van een ronde trekt steeds één speler een beperkingskaart. De eigenaar van de beperkingsaart mag de kaart bekijken. De andere spelers zien alleen de achterkant van de kaart waar de soort beperking op staat weergegeven. Zodra de zandloper wordt omgedraaid start het spel en moeten de spelers gelijktijdig en in stilte samenwerken om de tuin samen te stellen. Spelers mogen alleen de bovenste tegel uit hun persoonlijke voorraad aan de tuin toevoegen. Het is ook mogelijk om een tegel aan de rand van de tuin te verwijderen en aan een andere speler te geven. Als alle tegels zijn geplaatst in een vierkant van 6x6 tegels wordt gecontroleerd of de tuin voldoet aan de beperking(en). Als de tuin wordt goedgekeurd start een nieuwe ronde. Zodra er een vierde beperkingskaart in het spel komt wordt de oudste kaart open afgelegd en als gescoord beschouwd. Het spel eindigt als de zandloper leeg is. Vervolgens wordt de score berekend met behulp van de gescoorde beperkingskaarten.

Gardeners is een uniek coöperatief spel dat in real-time wordt gespeeld met behulp van een grote zandloper van maar liefst 15 minuten. Het spel bevat veel verschillende beperkingskaarten die ervoor zorgen dat geen enkel potje hetzelfde is. Aangezien Gardeners binnen de tijd van de zandloper wordt gespeeld kijk je tijdens het spel het liefst zo min mogelijk in de spelregels. Echter, door de variatie aan verschillende beperkingen zul je waarschijnlijk toch af en toe de betekenis van een beperkingskaart op moeten zoeken. Voor Gardeners geldt dan ook dat je het een aantal keer moet spelen om er het maximale plezier uit te kunnen halen. Dit is waarschijnlijk de reden dat er drie verschillende oefeningen en een beginnersvariant zijn toegevoegd. De spelregels raden aan om eerst alle oefeningen te voltooien voordat je het originele spel speelt. Hier zijn we het zeker mee eens. De puzzel om aan alle beperkingen te voldoen is leuk. Het feit dat je niet verbaal met elkaar mag communiceren maakt het puzzelen extra uitdagend. Het spelconcept van Gardeners hebben we nog niet eerder gezien. Het is vrij uniek, maar toch kon ons niet helemaal overtuigen. Als coöperatief spel is het leuk, maar de zandloper in combinatie met de vele verschillende beperkingskaarten zorgden ervoor dat Gardeners niet bij iedereen in de smaak viel. Toch zijn we ervan overtuigd dat Gardeners bij liefhebbers van coöperatieve spellen en real-time spellen zeker in de smaak zal vallen. Het spel heeft namelijk een hoge herspeelbaarheid en is van een zeer goede kwaliteit.

➕ Hoge herspeelbaarheid en zeer goede kwaliteit. ⏳

➕ Inclusief verschillende oefeningen en een beginnersvariant om het spel onder de knie te krijgen.

SpellenTip geeft Gardeners een: ⭐️7/10