Review: Cloudy Kingdom

Laat bonenstaken groeien en verbind als eerste jouw luchtkastelen met elkaar. ☁️🏰

⏳ 15-30 min
🎂 8+
🧠 Wouter Moons & Joeri Hessels
🎲 Jolly Dutch

Aan het begin van het spel krijgt iedere speler dezelfde drie magiekaarten als de andere spelers en één routekaart. In een beurt speelt de actieve speler de routekaart of een magiekaart. Magiekaarten zijn kaarten met een speciaal effect. Routekaarten mogen alleen worden aangelegd aan andere routekaarten of kasteelkaarten. Legt een speler een routekaart aan een andere routekaart, dan moeten deze met de korte zijdes aan elkaar grenzen. Legt de speler een routekaart aan een kasteelkaart, dan moet de routekaart met de korte zijde aan de lange zijde van de kasteelkaart worden geplaatst. Daarnaast is het mogelijk om een routekaart haaks bovenop een andere routekaart te spelen. Aan het einde van een beurt trekt de speler een nieuwe routekaart. Het spel eindigt direct als twee tegenover elkaar liggende kastelen van dezelfde speler met elkaar zijn verbonden door het spelen van een routekaart. De speler van wie de twee kastelen met elkaar verbonden zijn, wint het spel! 🏆

Cloudy Kingdom is een super leuk kaartspelletje van Jolly Dutch. Het spel is heel eenvoudig en daardoor snel uitgelegd aan nieuwe spelers. Het aanleggen van de kaarten kan bij sommige spelers soms voor wat verwarring zorgen, maar als je onthoudt dat je nooit twee lange kanten aan elkaar mag leggen en routekaarten alleen met de korte kant aan elkaar mogen grenzen zou dit helemaal goed moeten komen. De magiekaarten zijn een toffe toevoeging aan het spel. In totaal zijn er 8 verschillende magiekaarten. Aangezien je er maar 3 per spel gebruikt kun je dus genoeg afwisselen. Dit houdt het spel verfrissend. Het is grappig dat de makers je de kans geven om eigen magiekaarten te bedenken door blanco kaarten toe te voegen. Hoewel het spel vrij eenvoudig is, worden spelers toch uitgedaagd om goed te plannen en tactisch te spelen. Wij vinden het persoonlijk erg leuk dat je zelfs in je eigen beurt een andere speler kunt laten winnen door per ongeluk twee kastelen van de tegenstander met elkaar te verbinden. Je zult dus iedere keer goed moeten opletten tijdens het spelen van je route- of magiekaart. Cloudy Kingdom is hier echt een hit en spelen we heel graag tussendoor. Op dit moment is Cloudy Kingdom ongetwijfeld ons favoriete kaartspel van Jolly Dutch!

Cloudy Kingdom is het 7e spel van de Jolly Club. In dit artikel lees je meer over dit spellenabonnement.

➕ Super leuk en eenvoudig kaartspel. 😍

➕ De verschillende magiekaarten houden het spel verfrissend.