Review: Tricky Badger

Slagenspel waarin je wilde hamsters verzamelt en de natuurlijke vijand de das uit de buurt probeert te houden. 🐹🦡

👥 3-5 spelers
🎂 10+
🧠 Alexander Kneepkens
🎲 Jolly Dutch

Het spel wordt gespeeld in vijf rondes van ieder negen slagen. Aan het begin van een ronde krijgen alle spelers negen bladerkaarten. Op tafel worden tien verzamelkaarten open neergelegd. Voordat de slag begint kiest de startspeler een verzamelkaart uit het aanbod waar in die slag om gespeeld wordt. Met de klok mee spelen alle spelers een bladerkaart. Alle spelers moeten dezelfde kleur spelen als de startspeler. Als een speler deze kleur niet heeft mag een andere kleur of troefkleur worden gespeeld. De gekozen verzamelkaart geeft met behulp van een pijl aan of de hoogste of laagste kaart in die slag het sterkst is. De speler met de sterkste kaart wint de slag en ontvangt de verzamelkaart. Vervolgens wordt de volgende speler startspeler. De verzamelkaarten hebben positieve of negatieve effecten op elkaar. Zo kunnen hamsters met elkaar of met voedselkaarten worden gekoppeld. Echter, zodra een das in de verzameling komt moeten alle hamsters en eventueel gekoppelde kaarten worden afgelegd. Dit kan worden voorkomen door een botje aan de das te koppelen. Na vijf rondes eindigt het spel en tellen alle spelers de punten van hun eigen verzameling. De speler met de meeste punten wint het spel! 🏆

Tricky Badger is een tactisch en soms ook onvoorspelbaar kaartspelletje. De verzamelkaarten bevatten mooie illustraties en hebben logische effecten die passen bij het thema. Een effect kan voor de ene speler nadelig zijn en voor de andere speler juist niet. Hier kun je op inspelen door ervoor te zorgen dat een verzamelkaart wel of niet wordt gewonnen door een andere speler. Dit is een grappig pestelement waarmee je elkaar goed kunt dwarszitten. Het viel ons op dat in een spel met 3 spelers telkens dezelfde persoon de startspeler is in de eerste beurt van een nieuwe ronde. Dit kan een groot voordeel zijn omdat deze speler dan elke ronde als eerste een kaart mag kiezen uit het aanbod. Je zou dit op kunnen lossen door elke ronde een nieuwe startspeler aan te wijzen. Ondanks dit zit Tricky Badger goed in elkaar. We zijn niet de grootste fan van slagenspelletjes, maar Tricky Badger heeft wel enkele leuke twists en toevoegingen die het echt leuk en origineel maken. Zo kunnen de hoogste en laagste kaart van iedere kleur worden vertrapt door andere kaarten, waardoor je nooit zeker weet of je met deze kaarten een slag kunt winnen. Dit alles maakt Tricky Badger een prima kaartspelletje dat bij liefhebbers van slagenspelletjes zeker in de smaak zal vallen.

Tricky Badger is het 8e spel van de Jolly Club. In dit artikel lees je meer over dit spellenabonnement.

➕ Slagenspel met leuke en originele twists en toevoegingen. 🍂

➕ Tactisch en soms ook onvoorspelbaar.