Review: Brood & Bier

Strategisch spel voor 2 spelers waarin een goede balans tussen brood- en bierproductie leidt tot de overwinning. 🍞🍺

Bekijk alle spelcomponenten van Brood & Bier in onze unboxing reel.

👥 2 spelers
⏳ 30-45 min
🎂 10+
🧠 Scott Almes

Het spel wordt gespeeld in 6 ronden, waarbij vruchtbare jaren en droge jaren elkaar afwisselen. In vruchtbare jaren zijn er veel ingrediënten beschikbaar op de akker en hebben beide spelers ieder 5 handkaarten die ze telkens ruilen nadat ze een actie hebben uitgevoerd. In droge jaren liggen er weinig ingrediënten op de akker en spelen de spelers kaarten uit hun hand of ruilkaarten uit het gedeelde aanbod. Iedere kaart is verdeeld in 3 delen die staan voor een andere actie. Als de speler een kaart speelt om te oogsten, plaats de speler deze op (eventueel) eerder gespeelde kaarten en pakt zoveel stenen van het speelbord als er in totaal van de soort(en) in de oogstrij zichtbaar zijn. De ingrediënten worden geplaatst in de opslagplaats. Met deze ingrediënten kan de speler brood of bier in het tweede deel van de kaart produceren en verkopen. De laatste mogelijke actie is het spelen van een kaart als uitbouw en het schoonmaken van de bakkerij en brouwerij. Als elke speler 5 acties heeft uitgevoerd wordt de speler met de minste ingrediëntenstenen de startspeler van de volgende ronde. Na 6 ronden eindigt het spel. Beide spelers ontvangen een score voor brood en een score voor bier. De laagste van beide scores telt als de eindscore. De speler met de hoogste eindscore wint het spel! 🏆

Brood & Bier is een erg tof spel voor 2 spelers met originele mechanismes. Het spel sprak ons niet direct aan door de lichtelijk saaie titel, maar we zijn heel blij dat we het alsnog een kans hebben gegeven. Brood & Bier is een echte strijd tussen twee spelers waarin de spelers telkens de beschikbare grondstoffen en handkaarten moeten delen. Vooral in de droge jaren merk je goed dat je het moet doen met de middelen die je tot je beschikking hebt. In de vruchtbare jaren ruilen de spelers telkens hun handkaarten, wat leidt tot tactische keuzes. Je wilt je tegenstander natuurlijk niet de beste kaarten geven, maar vaak ontkom je hier niet aan. In alle rondes is het belangrijk dat je niet te veel ingrediënten in één keer oogst, omdat je ingrediënten waar je geen opslaglocatie voor hebt moet geven aan je tegenstander. Beide spelers kunnen dus op verschillende manieren profiteren van de keuzes die de ander maakt. Dit vinden wij een erg leuk aspect aan het spel wat er voor zorgt dat je goed moet opletten en vooruitdenken. Met de uitbouw actie kun je extra opslaglocaties toevoegen en krachtige acties samenstellen om hier als het ware een motortje mee op te bouwen. Er zijn veel verschillende uitbouwmogelijkheden die het spel verfrissend houden. De eindscore geeft een leuke twist aan het spel. Doordat alleen de laagste score telt wordt je uitgedaagd om zowel op zowel brood- als bierproductie te focussen. Alleen een goede balans van brood en bier zorgt ervoor dat je het spel kunt winnen. Brood & Bier is een uitstekend spel en een zeer goede toevoeging aan het aanbod van spellen voor 2 spelers van 999 Games. Onderschat het spel niet, want het is best uitdagend. De kwaliteit van het speelmateriaal en de prachtige illustraties zorgen er mede voor dat het iedere keer weer een feestje is om dit spel te spelen. Brood & Bier is één van de verrassingen van dit jaar en een absolute aanrader voor liefhebbers van tactische spellen!

Op zoek naar andere spellen voor 2 spelers? Bekijk dan ook Patchwork, Saboteur: Het Duel en Wingspan: Azië.

➕ Tof spel boordevol tactische keuzes. 🌾

➕ Originele mechanismes die de strijd tussen de twee spelers verhogen. 🟢🔴