Review: Point City

Gebruik grondstoffen en bonussen om gebouwen te bouwen en creëer telkens weer een compleet andere stad. 🏙️

⏳ 15-30 min
🎂 10+
🧠 Molly JohnsonRobert Melvin & Shawn Stankewich
🎲 White Goblin Games

In een beurt pakt de actieve speler twee horizontaal of verticaal aangrenzende kaarten uit de markt of de twee bovenste kaarten van de trekstapel. Een gebouwkaart mag alleen worden gepakt en gebouwd als de speler de vereiste grondstoffen heeft. Om een gebouw te bouwen betaalt de speler met grondstofkaarten en/of permanente grondstoffen. Als een speler een gebouw met een openbaar gebouwsymbool in de rechterbovenhoek bouwt, mag de speler een openbaar gebouwfiche uit de algemene voorraad kiezen. Deze fiches leveren extra punten op aan het einde van het spel. Nadat de speler twee kaarten heeft gepakt eindigt de beurt en wordt de markt aangevuld. Het spel eindigt als de markt niet meer kan worden aangevuld. De spelers ontvangen punten voor gebouwkaarten in hun stad en openbaar gebouwfiches. De speler met de meeste punten wint het spel! 🏆

Point City is een leuk spel voor de hele familie. De spelregels zijn vrij eenvoudig en het spel speelt lekker vlot. Net als in Point Salad zijn de kaarten dubbelzijdig. Toch speelt Point City totaal anders dan zijn voorganger. Het spel heeft meer diepgang en is daardoor uitdagender. We waarderen de extra diepgang in Point City heel erg, maar tegelijkertijd vinden we de eenvoud van Point Salad ook heel fijn. Tijdens het spel moet je goed opletten, bijvoorbeeld voor het aanvullen van de markt. Nieuwe kaarten moeten namelijk altijd met de andere zijde dan de gepakte kaart in de markt worden gelegd. Het spel bevat twee fiches als hulpmiddel om te onthouden op welke kant de kaarten in de markt lagen. Toch vergaten we soms de fiches te gebruiken, waardoor er verwarring ontstond tijdens het aanvullen van de markt. Dit is maar een klein voorbeeld, maar het laat wel zien dat Point City iets minder soepel speelt dan Point Salad. Point City heeft een goede combinatie van tactiek en geluk. De herspeelbaarheid is hoog en het artwork is tof en kleurrijk. We vinden het erg fijn dat er ook een leuke solovariant is toegevoegd. Wat ons betreft is Point City een zeer geslaagd spel dat nog vaak op tafel komt te liggen!

Bekijk ook het kaartspel Point Salad, van de makers van Point City.

➕ Leuk spel voor de hele familie.

➕ Uitdagender dan Point Salad.