Review: Dixit Disney

Speciale versie van Dixit met nieuwe kaarten gebaseerd op iconische Disney & Pixar films. ✨

👥 3-6 spelers
🎂 8+
🧠 Jean-Louis Roubira
🎲 Asmodee Nederland

Iedere ronde is één speler de verteller. De verteller speelt gedekt één handkaart en geeft hierbij een aanwijzing. Alle andere spelers spelen een kaart die past bij de aanwijzing. Alle gespeelde kaarten worden geschud en willekeurig in de kaartsleuven op het spelbord geplaatst. Alle spelers, behalve de verteller, stemmen op de kaart waarvan ze denken dat het de kaart van de verteller is. Als geen of alle spelers op de kaart van de verteller hebben gestemd scoort de verteller geen punten en scoren de andere spelers twee punten. Als sommige spelers op de kaart van de verteller hebben gestemd scoren de verteller en de spelers die op deze kaart hebben gestemd drie punten. Bovendien scoren de spelers telkens één punt als er op hun eigen kaart wordt gestemd. Aan het einde van een ronde trekt iedere speler een nieuwe kaart. De speler links van de verteller wordt de nieuwe verteller in de volgende ronde. De speler die als eerste 30 punten heeft gescoord, wint het spel! 🏆

Dixit Disney is een fantastische versie van de klassieker Dixit. Het spelmechanisme is niet veranderd, maar dankzij de 84 nieuwe kaarten speelt het toch weer anders dan het originele basisspel. Het is duidelijk dat er veel tijd is besteed aan het ontwerpen van de kaarten. De tekeningen zijn stuk voor stuk prachtig met veel verwijzingen naar bekende Disney-films. Voor fans van Disney is deze speciale Dixit variant dan ook een echte aanrader. Verder zijn ook de karakterpionnen, stemwielen en het spelbord helemaal in thema. Dixit is een leuk spel voor de hele familie. Het stimuleert de creativiteit en fantasie. Om te kunnen winnen moet je slim spelen, maar ook een beetje geluk hebben met de kaarten in je hand. Het is erg tof dat de achterkant  van de kaarten hetzelfde is als alle andere kaarten uit het Dixit-universum. Hierdoor zou je verschillende kaartensets kunnen combineren voor nog meer variatie. Dixit Disney is een fraai partyspel en wat ons betreft een zeer terechte winnaar van Speelgoed van het Jaar!

Dixit Disney is één van de winnaars van Speelgoed van het Jaar 2023 in de categorie 'Familiespellen tot 12 jaar'. De verkiezing Speelgoed van het Jaar staat voor 'Goed Speelgoed'. Dat is: veilig & getest, origineel & geen namaak, kwalitatief & optimaal speelplezier biedend, zo duurzaam mogelijk en inclusief, want 'Goed Speelgoed' sluit niemand uit.

➕ Leuk spel voor de hele familie.

➕ Prachtig artwork. 😍

➕ Aanrader voor Disney-fans. 🧞‍♂️🧚