Racespel waarin spelers de snelheid van hun auto beheersen en hun motor koel genoeg proberen te houden om als eerste over de finishlijn te komen. 🏁

👥 1-6 spelers
⏳ 60 min
🎂 10+
🧠 Asger Harding Granerud & Daniel Skjold Pedersen
🎲 Asmodee Nederland

In Heat racen de spelers met hun raceauto een bepaald aantal ronden over het circuit. Iedere speler ontvangt een set startkaarten en voegt hier enkele Heat- en Stresskaarten aan toe, afhankelijk van het gekozen circuit. Iedere speler trekt zeven kaarten en neemt die in de hand. Alle deelnemende raceauto's worden in willekeurige volgorde op de startposities op het speelbord geplaatst. In een ronde kiezen alle spelers hun versnelling en spelen ze evenveel kaarten als hun huidige versnelling. De speler wiens auto vooraan in de race bevindt is de startspeler van de ronde. In een beurt zet de speler diens raceauto evenveel velden vooruit als de totale waarde van de gespeelde kaarten. Verder kan een speler Boosten of op bepaalde momenten Afkoelen of Slipstream toepassen. Als een speler met een te hoge snelheid een bochtmarkering passeert moet deze één of meerdere Heat-kaarten betalen. In het geval dat een speler geen Heat kan betalen, vliegt de speler uit de bocht. De speler die als eerste over de finishlijn rijdt na het opgegeven aantal ronden op het speelbord wint het spel! 🏆

Heat is één van de populairste bordspellen van 2023. We waren al een tijdje benieuwd naar dit spel en toen we het spel ontvingen konden we niet wachten om het te spelen. Wat direct opviel bij het openen van de doos is de overweldigende hoeveelheid spelmateriaal. Om het basisspel te kunnen spelen heb je maar een klein deel van het materiaal nodig. De rest van het spelmateriaal gebruik je alleen voor bepaalde modules om het spel leuker en uitdagender te maken. Het basisspel is vrij eenvoudig, toch moesten we in het eerste potje nog even zoeken naar de juiste tactiek. De Heat-kaarten kunnen namelijk snel uit je motor verdwijnen waardoor je uit de bocht kan vliegen. Na enkele keren spelen merkten we dat we meer grip kregen op het spel. Je hebt zelf de controle over je raceauto en soms moet je risico's nemen om anderen een stap voor te blijven. De eerdergenoemde modules zijn toffe toevoegingen die het spel extra diepgang geven. In de module Garage kunnen de spelers hun eigen auto tunen door drie upgradekaarten te kiezen en toe te voegen aan hun trekstapel. De module Legendarische Coureurs geeft de spelers de mogelijkheid om automatische spelers toe te voegen. Dit is niet alleen leuk in een solospel, maar ook wanneer je met minder dan vier spelers speelt. Het toevoegen van automatische spelers is heel eenvoudig en wat ons betreft iets waar je altijd gebruik van moet maken wanneer je met een kleiner spelersaantal speelt. Het spel is namelijk leuker als er meer auto's deelnemen aan de race. Verder is er ook nog een module die Weer- en Wegomstandigheden toevoegt en kun je het spel in een Kampioenschap of Toernooimodus spelen. De herspeelbaarheid van Heat is heel hoog dankzij deze verschillende modules en de vier verschillende racecircuits op de speelborden. De racecircuits variëren in moeilijkheidsgraad, wat Heat voor verschillende doelgroepen geschikt maakt. Heat is een prachtig bordspel met vele uitbreidingsmogelijkheden en absoluut één van de beste bordspellen die we hebben gespeeld. Wij zijn heel enthousiast over Heat en kunnen niet wachten om het spel weer op tafel te leggen. Een absolute aanrader!

Heat is één van de winnaars van Speelgoed van het Jaar 2023 in de categorie 'Kennerspellen'. De verkiezing Speelgoed van het Jaar staat voor 'Goed Speelgoed'. Dat is: veilig & getest, origineel & geen namaak, kwalitatief & optimaal speelplezier biedend, zo duurzaam mogelijk en inclusief, want 'Goed Speelgoed' sluit niemand uit.

➕ Prachtig bordspel met veel spelmateriaal. 🏎️

➕ Inclusief meerdere racecircuits die variëren in moeilijkheidsgraad.

➕ Hoge herspeelbaarheid door de vele modules. 🤩