Werk samen om alle vliegers in de lucht te houden: de tijd vliegt! 🪁 ⏳

👥 2-6 spelers
⏳ 10 min
🎂 10+
🧠 Kevin Hamano
🎲 Asmodee Nederland

Aan het begin van het spel worden alle zes zandlopers zijwaarts op tafel geplaatst. De zandlopers hebben een verschillende tijdsduur tussen de 30 en 90 seconden. Alle spelers krijgen een aantal gedekte vliegerkaarten op basis van het aantal spelers. Het spel start zodra de witte zandloper rechtop wordt gezet. Als het spel is gestart mogen de spelers hun handkaarten bekijken en spelen ze om beurten een vliegerkaart. Bij het spelen van een kaart moeten alle zandlopers worden omgedraaid die overeenkomen met de symbolen op de gespeelde kaart. De witte zandloper mag alleen worden omgedraaid met een kaart waar maar één symbool op staat afgebeeld. Zodra de trekstapel leeg is moeten de spelers alle kaarten uit hun hand spelen zonder dat de witte zandloper nog wordt omgedraaid. Het spel eindigt direct als één of meer zandlopers leeg zijn. Als alle vliegerkaarten zijn gespeeld zonder dat een zandloper leeg is gelopen, winnen de spelers het spel! 🏆

Kites is een chaotisch spelletje waarbij je onder tijdsdruk moet presteren. De spelers spelen telkens kaarten om ervoor te zorgen dat geen enkele zandloper volledig leegloopt. Na het eerste potje kwamen we erachter dat dat nog lastiger is dan gedacht! Een goede communicatie is van belang om samen het spel te kunnen winnen. Het spel is met alle spelersaantallen leuk om te spelen, maar houd er wel rekening mee dat het spel uitdagender en chaotischer wordt in een grotere groep. De moeilijkheidsgraad van het spel kan worden verhoogd door gebeurteniskaarten toe te voegen. Kites bevat twaalf gebeurteniskaarten die ervoor zorgen dat alle zandlopers moeten worden omgedraaid, kaarten moeten worden geruild of dat alle spelers tijdelijk niet mogen praten. Het spel kan na een aantal potjes eentonig worden, maar deze gebeurteniskaarten zorgen voor genoeg variatie waardoor de herspeelbaarheid groter wordt. Kites heeft ons echt verrast. Het is een ontzettend tof coöperatief spel waarbij iedere speler wordt uitgedaagd om goed te communiceren en snel te schakelen. Een vermakelijk, snel en origineel partyspel!

Kites is één van de winnaars van Speelgoed van het Jaar 2023 in de categorie 'Familiespellen tot 12 jaar'. De verkiezing Speelgoed van het Jaar staat voor 'Goed Speelgoed'. Dat is: veilig & getest, origineel & geen namaak, kwalitatief & optimaal speelplezier biedend, zo duurzaam mogelijk en inclusief, want 'Goed Speelgoed' sluit niemand uit.

➕ Vermakelijk, snel en origineel partyspel. 🥳

➕ Inclusief gebeurteniskaarten om de moeilijkheidsgraad te verhogen. 🌩️

SpellenTip geeft Kites een: ⭐️7.5/10