Review: Saboteur 20 Jaar Jubileum Editie

Vier het 20-jarig bestaan van Saboteur met deze jubileumeditie bestaande uit het basisspel, de uitbreiding, speciale promokaarten, mini-uitbreidingen en verschillende varianten.

👥 2-12 spelers
🎂 8+
🧠 Fréderic Moyersoen

In dit kaartspel spelen de spelers gangenkaarten om een weg te creëren naar het goud, dat zich onder één van de 3 doelkaarten bevindt. De saboteurs proberen de goudzoekers tegen te werken en te verhinderen dat ze het goud vinden. Dit doen ze onder andere door instortingskaarten te spelen of het gereedschap van andere spelers te beschadigen. In totaal worden er 3 rondes gespeeld, waarin de spelers telkens weer een nieuwe rol hebben. Deze jubileumeditie bevat naast het basisspel ook de eerste uitbreiding van Saboteur, met vele nieuwe rollen-, gangen- en actiekaarten. Daarnaast zijn alle speciale kaarten van de Saboteur-wereldkampioenschappen van 2016 t/m 2023 toegevoegd. Verder bevat deze editie vijf mini-uitbreidingen, namelijk Gangentol, Garderobe, Mijnfeest, Nieuwe Doelen en Schatkisten. Tot slot staan er in de spelregels nog twee spelregelvarianten.

Al 20 jaar lang genieten spelers over de hele wereld van het kaartspel Saboteur. Ter ere van dit jubileum heeft 999 Games een speciale jubileumeditie uitgebracht met tal van nieuwe kaarten en mini-uitbreidingen. Het basisspel is een ontzettend leuk spel met veel interactie tussen de spelers. Toch had het altijd enkele nadelen: het spel is minder leuk in een kleine groep en het is vaak vrij eenvoudig om de saboteurs te ontdekken. Dankzij de nieuwe kaarten en regels in de eerste uitbreiding worden deze kleine nadelen opgelost. De uitbreiding zorgt voor een betere balans en maakt een potje Saboteur nog leuker en spannender door toevoeging van onder andere nieuwe rollen. Bovendien kan het spel bij gebruik van de eerste uitbreiding met 2-12 spelers gespeeld worden. De Saboteur 20 Jaar Jubileum Editie biedt spelers de mogelijkheid om, naast de eerste uitbreiding, mini-uitbreidingen en speciale kaarten aan het spel toe te voegen voor nog meer variatie. De extra actiekaarten zijn makkelijk toe te voegen in potjes met nieuwe of minder ervaren spelers. De mini-uitbreidingen variëren van minder ingrijpend tot ingrijpend. Ook voor ervaren Saboteur-spelers brengen de speciale kaarten en mini-uitbreidingen dus voldoende nieuwe uitdagingen met zich mee. We waarderen de mogelijkheid om zelf te bepalen welke en hoeveel nieuwe elementen je toevoegt, afhankelijk van de groep waarmee je speelt. Hierdoor is geen enkel spel hetzelfde, wat resulteert in een hoge herspeelbaarheid. De kwaliteit van de jubileumeditie is erg goed. Al het materiaal zit in een prachtige doos die gemakkelijk dicht kan worden gehouden met een stevige elastiek. Belangrijk om te vermelden is dat het spel ook nog eens zeer scherp geprijsd is. Als je van plan bent om het basisspel te kopen, raden wij aan om direct voor deze jubileumeditie te kiezen. Saboteur 20 Jaar Jubileum Editie is namelijk een fraai totaalpakket en een fantastisch eerbetoon aan een van de leukste kaartspellen voor grote groepen!

Bekijk ook eens de jubileumedities van Take 5! en Boonanza.

➕ Fraai totaalpakket met het basisspel, de uitbreiding en veel speciale kaarten en mini-uitbreidingen.

➕ Je kunt zelf bepalen welke en hoeveel nieuwe elementen je toevoegt.