Review: Wie is de Mol? - De Code Opdracht

In dit spel, gebaseerd op het televisieprogramma 'Wie is de Mol?' moeten de spelers in totaal drie codes kraken. Echter is er een Mol in het midden die het spel probeert te saboteren… 🔎

👥 3-6 spelers
🎂 12+
🧠 René Groen
🎲 Just Entertainment

Iedere speler krijgt aan het begin van het spel vier actiekaarten en enkele dobbelstenen. In een speelbeurt gooit de speler met de dobbelstenen en moet er een actie worden uitgevoerd. Als actie kan een speler onder andere een codekaart plaatsen, of een dobbelsteen (ver)plaatsen. Sommige acties mogen alleen worden uitgevoerd als andere spelers akkoord gaan. Hiervoor vindt een anonieme stemming plaats. Als er ook maar één speler niet akkoord gaat moet er een kaart in de strafpuntzone worden gelegd. Wanneer de spelers een strafpunt ontvangen, moeten alle spelers noteren wie ze verdenken als Mol. Als alle drie de codes zijn gekraakt, wint de speler die de Mol in de laatste ronde juist heeft geraden. Maar: als niemand de Mol heeft geraden, wint de Mol alsnog! Als er vijf kaarten in de strafpuntzone liggen, wint de Mol. Tenzij de meerderheid van de overige spelers de Mol heeft geraden! 🏆

Als je na een aantal keren spelen de moeilijkheidsgraad wilt verhogen, is er ook nog een speciale geavanceerde variant beschikbaar. Hiervoor gebruik je de AR-codekaarten uit het spel en de app die je gratis kunt downloaden op een smartphone. Deze variant voegt een extra actie toe, namelijk het bekijken van de augmented reality. De AR-codekaarten bevatten, in tegenstelling tot de gewone kaarten, geen verbindingslijnen met het speelbord. Hierdoor weten de spelers niet hoe de dobbelstenen verbonden moeten worden met de codekaarten. Een speler die de actie 'AR bekijken' uitvoert ziet met behulp van de app de verbindingslijnen op de kaart verschijnen. Deze informatie kan de speler delen met de andere spelers.

Wie is de Mol? - De Code Opdracht heeft ons erg verrast.  De spelregels zijn eenvoudig, ter verduidelijking krijgt iedere speler een instructiebordje waar alle mogelijke acties nog een keer op staan. In een spelbeurt is een speler soms verplicht om een actie uit te voeren die eigenlijk niet gewenst is. Dit maakt zo'n speler vaak onbedoeld verdacht. Hierdoor is het niet altijd duidelijk wie precies de Mol is, en dat vinden we erg sterk aan het spel. Acties waar goedkeuring voor nodig is kunnen een speler helpen om er achter te komen wie de Mol is. De Mol wil namelijk het liefst een rode kaart spelen, omdat er dan een kaart in de strafpuntzone moet worden gelegd. Echter kan de Mol er ook voor kiezen om een groene kaart te spelen en zo onder de radar te blijven. De actiekaarten zijn een leuke toevoeging, zo kun je met een actiekaart het verdenkingsblaadje van een andere speler bekijken, of een strafpunt uit de strafpuntzone halen. Het spel is met veel spelers uitdagend, maar ook met drie spelers is het erg vermakelijk. Wij vinden Wie is de Mol? - De Code Opdracht een verrassend leuk spel! Het spel heeft bevat elementen uit het televisieprogramma, het is hierdoor zeker een aanrader voor fans van 'Wie is de Mol?'. Echter is het ook erg leuk als je het televisieprogramma nog nooit hebt gezien.

➕ Verrassend leuk: niemand is te vertrouwen!
➕ Goed te spelen met 3 spelers, maar nog uitdagender met meer spelers.
➕ Eenvoudige spelregels en mooie vormgeving.