Review: Ticket to Ride - San Francisco

Snelle en compacte versie van Ticket to Ride waarin je met kabeltrams door San Francisco reist en onderweg souvenirs verzamelt.

⏳ 10-15 min
🎂 8+
🧠 Alan R. Moon
🎲 Asmodee

De spelers claimen in deze editie de routes op het speelbord niet met treintjes, maar met kabeltrams. In een beurt kan een speler één van de drie acties uitvoeren: transportkaarten trekken, nieuwe tickets ontvangen, of een route claimen. Om een route te claimen dient de speler alle benodigde kaarten voor die route te hebben verzameld. De speler mag dan de kabeltrams op het speelbord plaatsen. Voor veerboten moet er minimaal één veerbootkaart (joker) worden gespeeld. Gedurende het spel kunnen spelers toeristenfiches verzamelen. Deze fiches leveren extra punten op. Wie voltooit de meeste tickets en wie verzamelt de meeste souvenirs? De speler met de meeste punten wint het spel! 🏆

Ticket to Ride: San Francisco is een vrolijke en kleurrijke editie van Ticket to Ride. Het spel is na Ticket to Ride: New York, Ticket to Ride: London en Ticket to Ride: Amsterdam de vierde in de reeks van stedenedities. Zoals we dat van Ticket to Ride gewend zijn, zijn de spelcomponenten van zeer goede kwaliteit en kunnen ze worden opgeborgen in een mooie insert. Daarnaast zijn de kabeltrams en het artwork op het speelbord en de kaarten prachtig. Net als de andere stedenedities duurt het spel ongeveer 15 minuten. Vergeleken met het basisspel Ticket to Ride: Europe zijn de kaarten en het speelbord in deze editie kleiner, en kunnen er geen punten worden verdiend voor de langste ononderbroken route. Hiervoor in de plaats zijn de toeristenfiches toegevoegd. Door het kleinere speelbord is het spel ook geschikt voor 2 spelers. Vergeleken met de andere stedenedities is Ticket to Ride: San Francisco niet echt vernieuwend. Als je al een andere stedeneditie hebt, raden we Ticket to Ride: San Francisco alleen aan als je toe bent aan een nieuw speelbord met nieuwe tickets. De kortere speelduur van het spel hebben wij als positief ervaren. Het zorgt ervoor zorgt dat het spel bij ons sneller op tafel komt te liggen tijdens een spellenavond, zodat er ook nog andere spellen gespeeld kunnen worden. Als je nog geen stedeneditie van Ticket to Ride in je collectie hebt, dan is Ticket to Ride: San Francisco zeker een aanrader! Het spel is erg kleurrijk en speelt super vlot, waardoor wij het net iets leuker vinden dan Ticket to Ride: Europe.

We hebben een artikel geschreven met een overzicht van alle (!) basisspellen, uitbreidingen, opzichzelfstaande edities en kleine spellen van Ticket to Ride. Lees het artikel hier.

Kleurrijk spel dat super vlot speelt.

Hoge kwaliteit speelmateriaal.