Spannend coöperatief spel waarin je op basis van bouwtekeningen een vervloekte tempel weer terug opbouwt...

Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met www.ouderwetsspelen.nl. Hier vind je niet alleen losse spellen, maar ook voordeelbundels van o.a. Everdell, Catan, Dominion en Carcassonne Het is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen op hun website!

👥 1-4 spelers
🎂 8+
🧠 Oliver Richtberg

Het spel start met een tempelbasis van 3 tempelvloeren. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad krijgen de spelers enkele pilaren en worden er enkele bouwlaagkaarten op tafel gelegd. Het aantal bouwlaagkaarten bepaalt hoeveel verdiepingen hoog de tempel moet zijn aan het einde van het spel. Tijdens een spelbeurt trekt de actieve speler een bouwtekening van één van de drie stapels. De drie stapels bevatten respectievelijk eenvoudige, iets moeilijkere en lastige bouwtekeningen. De speler voert vervolgens de opdracht uit die op de bouwtekening staat, zoals het (ver)plaatsen van enkele pilaren of het volbouwen van een tempelvloer. Als een tempelvloer is volgebouwd, moet er direct een nieuwe tempelvloer aan de toren worden toegevoegd. Als een speler een bouwtekening niet kan of wil uitvoeren, dan moet deze kaart bij de andere bouwlaagkaarten worden gelegd. De spelers moeten de tempel dan nog een laag hoger bouwen. Het spel eindigt als alle pilaren, bouwtekeningen of tempelvloeren op zijn. Als de tempel dan minimaal zoveel verdiepingen hoog is als het aantal bouwlaagkaarten, winnen de spelers het spel! 🏆

Menara is een toegankelijk spel waarbij je goed moet samenwerken met je medespelers om het spel te kunnen winnen. Het spel zit goed in elkaar en blijft spannend tot het eind: de tempel kan namelijk elk moment instorten! De spelregels bevatten 3 soorten niveaus: eenvoudig, gemiddeld en moeilijk. Dit maakt het spel geschikt voor jong en oud. Bij een moeilijk spel worden er aan het begin meer bouwlaagkaarten op tafel gelegd en krijgen de spelers minder pilaren in hun voorraad. Hierdoor zal de tempel hoger moeten worden gebouwd, en wordt het uitvoeren van bouwtekeningen moeilijker. De uitdaging zit niet alleen in het plaatsen van pilaren en tempelvloeren zonder dat de tempel instort, maar ook in het vooruitdenken en het beheren van pilaren in de persoonlijke voorraad. Als je namelijk niet de juiste pilaren in je voorraad hebt, kan de opdracht niet worden uitgevoerd waardoor de tempel nóg een verdieping hoger dient te worden. Het is dus erg belangrijk om in een spelbeurt goed te bespreken of er een bouwtekening van de eenvoudige, gemiddelde of moeilijke stapel moet worden getrokken. Menara is een spannend spel waarbij echt álle spelers uitgedaagd worden om vooruit te denken en pilaren op de meest onmogelijke plekken te plaatsen. Toch verbaast het ons iedere keer weer hoe hoog de tempel kan worden gebouwd. Het artwork is erg mooi en past perfect bij het thema. Daarnaast is het spelmateriaal van goede kwaliteit. Het spel bevat ook een solo-variant, waarbij je in je eentje de oude tempel van Menara opnieuw tot leven moet wekken. Deze variant is net zo leuk en uitdagend als met 2, 3 of 4 spelers. We vinden Menara heel erg tof, het bevat een goede mix van geluk en tactiek en het is leuk om samen tegen het spel te spelen. Dit is echt een spel dat iedereen een keer gespeeld moeten hebben. Een absolute aanrader!

Speel je graag coöperatieve spellen? Op www.ouderwetsspelen.nl vind je verschillende coöperatieve spellen, zoals De Legenden van Andor en Paleo.

Toegankelijk en spannend coöperatief spel.

Álle spelers worden uitgedaagd om vooruit te denken en pilaren op de meest onmogelijke plekken te plaatsen.