Review: Unmatched - Roodkapje vs Beowulf

Uitbreiding en opzichzelfstaand spel in de Unmatched wereld waarin Roodkapje en Beowulf de strijd met elkaar aangaan. 🗡

Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met Meeples Bordspellen, een webshop en spellenwinkel in Dronten met meer dan 1500 (!) spellen. 🤩

👥 2 spelers
🎂 10+
🧠 Rob Daviau
🎲 White Goblin Games

Elke speler kiest een held (Roodkapje, Beowulf of een held uit de andere Unmatched spellen) en neemt de miniatuur en de bijbehorende sidekick(s). Unmatched is een asymmetrisch spel, dit betekent dat iedere held op een andere manier speelt. Bij iedere held hoort namelijk een speciaal deck met kaarten, dat helemaal past bij de held. Ook heeft iedere held een speciale actie. Door op het speelbord te bewegen en aan te vallen probeer je de levensschijf van de held (en de sidekicks) van je tegenstander op 0 te krijgen. Daarnaast moet je je ook kunnen verdedigen tegen aanvallen van je tegenstander. Deze uitbreiding bevat deurfiches die op het speelbord worden gelegd. De deuren kunnen open en dicht worden gedaan om zo verplaatsingen en aanvallen te blokkeren. De speler die de held van de tegenstander weet te verslaan, wint het spel! 🏆

Unmatched Roodkapje vs Beowulf is net zoals Robin Hood vs Bigfoot zowel een uitbreiding als een opzichzelfstaand spel in de Unmatched serie van White Goblin Games. De kaarten van Roodkapje bevatten verschillende symbolen. Het symbool op de bovenste kaart van de aflegstapel (de mand van Roodkapje) bepaalt of een effect op een kaart die gespeeld wordt geactiveerd mag worden. Er moet dus iets meer gepland worden om de acties optimaal te kunnen gebruiken. Beowulf gebruikt daarentegen razernijfiches om effecten op kaarten te activeren. Beowulf kan razernijfiches verdienen als er schade wordt toegebracht. De nieuwe eigenschappen van de karakters zijn erg leuk, vernieuwend en goed uitgebalanceerd. Ook in deze editie zijn de miniaturen weer erg mooi. We vinden het leuk dat er in dit spel ook iets nieuws is toegevoegd aan het speelbord. De deurfiches zijn een toffe manier om twee gebieden te scheiden en je speelstukken te verdedigen. Helaas is het speelbord op beide zijden van het bord hetzelfde. Het was leuk geweest als deze, net als bij de andere edities, verschillend zouden zijn. Roodkapje vs Beowulf is een toffe uitbreiding voor Unmatched. Als opzichzelfstaand spel is deze kleinere versie perfect om het spelmechanisme van Unmatched te ontdekken. Als je echter meer wilt afwisselen tussen de helden is het bassispel misschien meer geschikt. Wil je meer weten over Unmatched? Lees dan onze review van het basisspel.

Tof spel met eenvoudige regels.

Leuke karakters met vernieuwende eigenschappen.

Spellentip geeft Unmatched - Roodkapje vs Beowulf een: ⭐️ 7.5/10