Review: Queensland

Tegellegspel waarin je je eigen boerderij met graan- en suikerrietvelden opbouwt en er tegelijkertijd voor zorgt dat de padden naar de vijvers bewegen.

🎂 10+
🧠 Matt Wolfe

In een spelbeurt kiest een speler uit één van de drie beschikbare tegels van het markttableau. De gekozen tegel moet met minimaal één zijde aan de eigen boerderij worden geplaatst. Na het plaatsen van de tegel worden er 1, 2 of 3 padden op de tegel gelegd, afhankelijk van waar de tegel op het markttableau lag. Vervolgens bewegen alle padden op de boerderij in de richting  van de pijl die op de geplaatste tegel staat. Bij blauwe pijlen mogen andere spelers er voor kiezen om alle padden ook in deze windrichting te verplaatsen. De spelers proberen de padden naar tegels met vijvers te bewegen. Wanneer er 5 of meer padden in een vijver zitten, worden er direct punten verdiend en mogen de padden van de tegel worden verwijderd. Het spel eindigt als het markttableau niet meer volledig kan worden aangevuld met tegels. Alle tegels met één of meer padden worden verwijderd, waardoor er gaten zullen ontstaan in de landschappen. Iedereen ontvangt punten voor het grootste volledige graan- en suikerrietveld, voor speciale symbolen op de tegels en voor elke vijver. De speler met de meeste punten wint het spel! 🏆

Queensland is een toegankelijk tegellegspel met een leuke twist. De padden kunnen tijdens het spel veel punten opleveren, maar kunnen soms ook erg in de weg zitten. Je wilt aan het einde van het spel zo weinig mogelijk padden op je boerderij hebben liggen, omdat alle tegels met padden worden verwijderd voordat de puntentelling begint. Als je veel tegels moet verwijderen kan het zijn dat je grote graan- of suikerrietveld niet meer compleet is, waardoor je veel punten misloopt. Het is dus van belang om tijdens het spel je padden niet in de buurt van deze grote gebieden te laten bewegen. De padden zorgen ervoor dat je tactische keuzes moet maken en zijn een origineel element in dit spel. De blauwe pijlen voegen een leuke vorm van interactie toe. Deze pijlen kunnen jou, maar ook vaak ongewenst je tegenstanders, helpen door een grote groep padden naar vijvers te laten bewegen. Toch is de interactie in dit spel niet heel hoog omdat iedereen zijn eigen speelveld heeft en deze zelf verder uitbouwt. De toevoeging van de symbolen, waarmee extra punten kunnen worden verdiend, had voor ons niet gehoeven. Er zijn in totaal drie symbolen (trekkers, koeien en vogelverschrikkers). Hoe meer dezelfde symbolen je aan het einde van het spel in je boerderij hebt, hoe meer punten. We hebben gemerkt dat we tijdens het spel vooral bezig zijn met de landschappen op de tegels en in welke richting de padden zullen bewegen. Wanneer een tegel een symbool heeft waarvan er al veel in je boerderij te vinden zijn, is dat mooi meegenomen, maar tijdens het spelen heeft het symbool er niet vaak voor gezorgd dat we die specifieke tegel pakten. Zonder deze regel is Queensland tactisch en uitdagend genoeg, en deze manier van extra punten scoren voelde voor ons daarom overbodig. Op het eerste gezicht lijkt dit spel niet heel vernieuwend, maar tijdens het spelen zul je merken dat de verplaatsingen met de padden een originele toevoeging zijn. Fans van tegellegspelen zoals Carcassonne gaan dit spel echt fantastisch vinden. Het spel heeft een leuk en geniaal thema (de beruchte paddenplaag in de Australische staat Queensland), een vernieuwende twist, en speelt lekker vlot. Daarnaast is de kwaliteit heel goed en bevat het spel ook nog een solovariant. Queensland zal bij ons nog vaak op tafel komen!

Leuk en toegankelijk tegellegspel met een originele twist.

De padden zorgen ervoor dat je tactische keuzes moet maken en goed moet plannen.

Goede kwaliteit.