Prachtig vogelspel waarin je acties tactisch combineert en activeert om eieren, kaarten en voedsel te verzamelen.

👥 2-5 spelers
⏳ 40-70 min
🎂 10+
🧠 Elizabeth Hargrave

In Wingspan scoren de spelers punten voor vogels, bonuskaarten, 'einde ronde'-doelen, eieren en voedsel op vogelkaarten en weggestopte kaarten. Het spel wordt gespeeld in 4 rondes. In elke ronde mogen de spelers enkele acties uitvoeren. Er zijn 4 soorten acties: een vogelkaart spelen, voedsel pakken, eieren leggen en vogelkaarten trekken. Om een kaart te spelen moeten de voedselkosten en eventuele eikosten worden betaald. Elke vogel komt in een van drie soorten natuuromgevingen terecht: bos, weide of moeras. In het bos mag een speler een of meerdere beschikbare voedseldobbelstenen uit het vogelhuisje pakken. In de weide kan een speler eieren leggen op gespeelde vogels, waarbij rekening wordt gehouden met de eilimieten van de vogels. De laatste actie, kaarten trekken, bevindt zich in het moeras. Als een speler deze actie uitvoert, mogen er een of meerdere kaarten worden getrokken uit de vogelhouder en/of van de gedekte stapel. Tijdens het uitvoeren van de acties in de drie leefgebieden kunnen vogels geactiveerd worden. Door vogels slim met elkaar samen te laten werken ontstaan krachtige combinaties van extra acties. Aan het einde van de ronde scoren spelers punten voor 'einde ronde'-doelen. De speler die na 4 rondes de meeste punten heeft verzameld, wint het spel! 🏆

Wingspan is een tof spel van een bijzonder hoge kwaliteit. Schrik niet van de spelregels als je het spel voor de eerste keer gaat spelen. Het lijkt misschien ingewikkeld, maar als je eenmaal het spelmechanisme door hebt dan is het vrij eenvoudig. Om het spel te leren bevat Wingspan een snelstart met 10 extra vogelkaarten en 4 uitlegbladen. Met behulp van de snelstart kunnen 4 spelers tegelijkertijd Wingspan leren tijdens het spelen. Dit is een hele fijne manier om het spelmechanisme te begrijpen. In Wingspan zijn er vele manieren om punten te scoren. Alle spelers krijgen een persoonlijke bonuskaart waarmee ze aan het einde van het spel bonuspunten kunnen verdienen, maar er zijn nog veel meer mogelijke manieren om punten te verdienen. Je moet tactische keuzes maken, maar hebt soms ook wat geluk nodig. Door de vele mogelijkheden kan iedereen een andere strategie toepassen. Omdat er maar 4 verschillende acties zijn speelt het spel vrij vlot. Naarmate het spel vordert worden de acties steeds krachtiger doordat meerdere vogels na elkaar activeren. Met 180 unieke vogelkaarten zijn deze kettingreacties voor elke speler anders. Naast de vele vogelkaarten zorgen ook de bonuskaarten en dubbelzijdige doeltegels voor genoeg variatie. Dit maakt Wingspan tot een spel met een hoge herspeelbaarheid. Het geweldige vogelhuisje, de grote houten dobbelstenen en de vrolijke eieren zorgen voor een feestje op tafel en voegen echt iets toe aan de spelbeleving. De kaarten bevatten niet alleen prachtige illustraties van de vogels, maar zijn ook nog eens leerzaam. Zo staat op elke vogelkaart een weetje over de vogel, de vleugelwijdte (wingspan) en een wereldkaart met het leefgebied van de vogel. Ook de eilimieten, voedselkosten en nestsoorten zijn per vogel op de kaarten aangegeven, maar deze zijn licht aangepast of vereenvoudigd om speltechnische redenen. Goed om te weten: het spel bevat alleen kaarten van Noord-Amerikaanse vogels. Als je graag met herkenbare vogels wilt spelen dan zou je er voor kunnen kiezen om de uitbreiding Europa toe te voegen. Het is duidelijk dat er veel tijd is gestoken in de productie van Wingspan, maar ook zeker in de Nederlandse vertaling door 999 Games. Van vogelkaart tot bonuskaart en van vogelhuisje tot eieren: alles klopt aan dit spel. We zijn dan ook heel enthousiast over Wingspan. Het is niet voor niets al jaren één van de populairste familiespellen. Wat ons betreft is Wingspan een spel dat niet in je spellenkast mag ontbreken!

In dit artikel hebben we alle uitbreidingen van Wingspan op een rijtje gezet en lees je wat ze toevoegen aan het basisspel.

➕ Veel variatie door de 180 unieke vogelkaarten, vele bonuskaarten en dubbelzijdige doeltegels.

➕ Het vogelhuisje, de dobbelstenen en de eieren voegen echt iets toe aan de spelbeleving.