Review: My City Roll & Write

Dobbel en krabbel jouw eigen stad bij elkaar in deze snelle en compacte versie van het populaire legacy-spel My City. 🎲✏️

👥 1-6 spelers
🎂 10+
🧠 Reiner Knizia

Dit dobbelspel gebaseerd op het bordspel My City bestaat uit twaalf verschillende spellen verdeeld over vier hoofdstukken. Ieder hoofdstuk is een driedelige campagne met een bijbehorend thema en eigen spelregels. Alle spelers nemen een speelvel van hetzelfde spel en een pen of potlood. Aan het begin van een ronde worden de dobbelstenen gerold. De twee blauwe dobbelstenen tonen de delen van het gebouw. Door de grijze halve cirkels tegen elkaar aan te leggen wordt de vorm van het gebouw bepaald. De witte dobbelsteen toont de soort van het te bouwen gebouw. Alle spelers tekenen het gebouw tegelijkertijd in op hun speelvel. Afhankelijk van het spel gelden er andere regels en zijn er verschillende manieren om punten te verdienen. Punten geven per spel een winnaar, maar kunnen ook worden opgespaard zodat pas aan het einde van een hoofdstuk of zelfs de volledige campagne een winnaar kan worden uitgeroepen. De speler die de meeste punten heeft verdient, wint het spel! 🏆

My City Roll & Write is een leuke dobbelversie van het bordspel My City dat meer biedt dan je wellicht zult denken. Als je het bordspel al hebt gespeeld zul je veel onderdelen herkennen in dit dobbelspel. Toch bevat het spel ook nieuwe elementen in het derde en voornamelijk vierde hoofdstuk van de campagne. My City Roll & Write is in de basis heel eenvoudig, maar wordt in de latere spellen iets uitdagender. Het is prettig dat nieuwe regels stap voor stap worden toegevoegd. Doordat het spel zo vlot speelt is My City Roll & Write perfect voor tussendoor. Vergeleken met het bordspel kun je in deze compacte versie net wat minder plannen. Het dobbelen van de gebouwen brengt namelijk geluk met zich mee en je weet daardoor niet welke gebouwen je nog in moet tekenen. Dit maakt het spel onvoorspelbaar en spannend. Er is voor gezorgd dat kleine gebouwen vaker worden gerold dan de grote gebouwen, waardoor het gerolde gebouw meestal wel kan worden ingetekend. Hierdoor vinden we de geluksfactor van het dobbelen helemaal niet storend. De twaalf spellen zijn verschillend genoeg en geven telkens nieuwe uitdagingen. Een groot voordeel ten opzichte van het bordspel is het feit dat je de volledige campagne van My City Roll & Write vaker kunt spelen. Dit komt mede door de dubbelzijdige speelvellen. Als dobbelspel is My City Roll & Write heel uniek door het gebruik van de speciale dobbelstenen. De verschillende niveaus met nieuwe elementen en regels maken het spel telkens weer vermakelijk. Ook als je het bordspel al hebt gespeeld vinden we My City Roll & Write een aanrader. Dankzij het dikke scoreblok met alle verschillende spellen zul je er nog lang veel plezier aan beleven!

My City Roll & Write staat in onze top 10 leukste dobbelspellen! Benieuwd naar de hele lijst? Deze vind je hier.

➕ Leuke dobbelversie van My City met maar liefst twaalf verschillende spellen. 🤩

➕ Dik scoreblok met dubbelzijdige speelvellen.