Review: Ticket to Ride - Berlijn

Snelle en compacte versie van Ticket to Ride waarin je met trams én metro's door Berlijn reist. 🚋🚊

⏳ 10-15 min
🎂 8+
🧠 Alan R. Moon
🎲 Asmodee Nederland

De spelers claimen in deze editie routes op het speelbord met zowel trams als metro's. In een beurt kan een speler één van de drie acties uitvoeren: transportkaarten trekken, nieuwe tickets ontvangen of een route claimen. Om een route te claimen dient de speler alle benodigde kaarten voor de route te hebben verzameld. De speler mag dan trams of een metro op het speelbord plaatsen, afhankelijk van het type netwerk. Voor iedere geclaimde route worden er punten verdiend. Metrolijnen leveren in de meeste gevallen meer punten op. Wanneer een speler geen of slechts één speelstuk over heeft, krijgen alle spelers nog één laatste beurt. Hierna berekenen de spelers hun eindscore. De waarde van behaalde tickets wordt toegevoegd aan de score van een speler. Echter wordt de waarde van niet-behaalde tickets afgetrokken van de score. De speler met de hoogste eindscore wint het spel! 🏆

Ticket to Ride: Berlijn is de vijfde stedeneditie van Ticket to Ride die helemaal in het teken staat van de Duitse hoofdstad. De stedenedities zijn korte en compacte versies met grotendeels dezelfde regels als Ticket to Ride. Vergeleken met de basisspellen, waar onder andere Ticket to Ride: Europe onder valt, zijn de kaarten en het speelbord in de stedenedities kleiner en kunnen er geen punten worden verdiend voor de langste ononderbroken route. Het unieke van Berlijn is de toevoeging van twee verschillende soorten speelstukken, namelijk trams en metro's. Om een metrolijn te claimen hoef je telkens maar één speelstuk te gebruiken. De twee soorten speelstukken maken het in deze editie nog belangrijker om goed op je voorraad te letten, omdat je maar een beperkt aantal tram- en metrolijnen kunt claimen. Dit geeft het spel een leuke en twist waardoor het net weer iets anders speelt dan de andere stedenedities. Daarnaast zorgt het voor meer uitdaging vergeleken met andere stedenedities. De kwaliteit van Ticket to Ride: Berlijn is, zoals we gewend zijn van de andere Ticket to Ride spellen, erg goed. Het feit dat Berlijn sneller speelt dan de grote basisspellen vinden we heel fijn. Hierdoor kun je het spel snel tussendoor spelen of inzetten als onderdeel van een spelletjesavond. Ook op vakantie is Berlijn een echte topper dankzij het compacte formaat. Ticket to Ride: Berlijn is een aanrader voor fans van Ticket to Ride die nog geen stedeneditie in hun collectie hebben. Mocht je al een stedeneditie in je collectie hebben, dan is Berlijn een leuke variant voor de afwisseling, maar niet direct een must have.

Benieuwd naar de andere stedenedities en versies van Ticket to Ride? Lees dan dit artikel waarin we alle spellen in de serie op een rijtje hebben gezet.

➕ Speelt super vlot. ⚡️

➕ De toevoeging van twee soorten speelstukken zorgt voor meer uitdaging.