Review: De Betoverde Torens

Bordspel waarin je je magische vaardigheden gebruikt om de torens te laten vliegen en om je tovenaars naar de Raventoren te verplaatsen. 🧙🐦‍⬛

👥 2-6 spelers
🎂 8+
🧠 Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
🎲 HOT Games

Voordat het spel begint worden de tovenaars van alle spelers op de torens geplaatst. Alle spelers ontvangen daarnaast enkele lege toverdrankflessen en 3 verplaatsingskaarten. In een beurt mag de actieve speler 2 keer een verplaatsingskaart spelen en de afgebeelde verplaatsing uitvoeren. Hiermee kunnen tovenaars of torens met de klok mee worden verplaatst. Zodra een speler een tovenaar in de Raventoren weet te krijgen eindigt de beurt direct en verplaatst de Raventoren zich naar het eerstvolgende vrije veld of toren met een Ravenschild. Als de verplaatsing van een toren eindigt op een veld of toren waar een of meerdere tovenaars op staan, worden deze tovenaars opgesloten en mag de actieve speler als beloning een toverdrankfles vullen. Gevulde toverdrankflessen kunnen worden gebruikt om toverspreuken uit te voeren. De speler die als eerste alle toverdrankflessen heeft gevuld en alle tovenaars in de Raventoren heeft gekregen, wint het spel! 🏆

De Betoverde Torens is een leuk en eenvoudig spel voor de hele familie. Dankzij de 3D torens ziet het spel er erg tof uit. Deze torens hebben een belangrijke rol in het spel, omdat je deze kunt stapelen en verplaatsen op het parcours. Het spel bevat een leuke vorm van interactie waarbij je elkaar dwars kunt zitten door tovenaars op te sluiten of torens te verplaatsen. Toch is het spel niet super gemeen, wat het ook geschikt maakt voor jongere kinderen. Een goed geheugen kan erg van pas komen, aangezien je moet onthouden in welke torens jouw tovenaars zijn opgesloten. Soms kan dat tot onaangename verrassingen leiden als je tovenaar toch niet onder die ene toren blijkt te staan. De herspeelbaarheid van De Betoverde Torens is vrij hoog. Er zijn verschillende toverspreuken die je kunt toevoegen aan het spel en in het regelboekje staat een gevorderde variant die het spel iets tactischer maakt. Het spel heeft namelijk een geluksfactor, maar door toevoegen van meerdere toverspreuken wordt tactiek steeds belangrijker. Wij vinden De Betoverde Torens een vermakelijk en vooral niet te lastig spel met spelmateriaal van hoge kwaliteit.

De Betoverde Torens is één van de winnaars van Speelgoed van het Jaar 2023 in de categorie 'Familiespellen vanaf 12 jaar'. Daarnaast heeft het spel ook de publieksprijs gewonnen. De verkiezing Speelgoed van het Jaar staat voor 'Goed Speelgoed'. Dat is: veilig & getest, origineel & geen namaak, kwalitatief & optimaal speelplezier biedend, zo duurzaam mogelijk en inclusief, want 'Goed Speelgoed' sluit niemand uit.

➕ Vermakelijk familiespel met hoge kwaliteit spelmateriaal. 😁

➕ De 3D torens zien er tof uit en spelen een belangrijke rol in het spel.

➕ Inclusief variant die het spel tactischer maakt.