Review: Pick a Pen - Tuinen

Rol de potloden, vul tuinen met een enkele kleur of juist met vijf verschillende kleuren en scoor de meeste punten. ✏️🌸🌳

🎂 8+
🧠 Reiner Knizia

Het spel bevat scorevellen in drie verschillende niveaus. Alle spelers nemen ieder een scorevel van hetzelfde niveau. De startspeler rolt alle 5 kleurpotloden op tafel en kiest vervolgens 1 potlood met het gerolde cijfer. De speler kleurt het betreffende aantal velden in op het scorevel. Met de klok mee doet elke speler steeds hetzelfde totdat alle potloden uit het midden van de tafel zijn genomen. De speler die geen potlood meer kan kiezen rolt alle 5 potloden opnieuw en wordt de nieuwe startspeler. Bij het inkleuren van velden moeten alle velden als groep met elkaar verbonden zijn. De velden op het speelveld vormen tuinen, die door een dikke rand zijn omgeven. De spelers ontvangen punten door tuinen volledig met 1 kleur of met 5 verschillende kleuren te vullen. Het spel eindigt als een speler het laatste veld heeft ingekleurd of als een speler het laatste potloodsymbool op het scorevel heeft ingekleurd. Iedere speler berekent de score door alle ingekleurde scorevakjes en bonussterren bij elkaar op te tellen. De speler met de hoogste score wint het spel! 🏆

Pick a Pen - Tuinen is een leuk en innovatief spel van 999 Games. Dankzij de eenvoudige spelregels is het spel geschikt voor jong en oud. Het concept van het rollen met potloden is erg grappig. Je hoeft je geen zorgen te maken dat de kleurpotloden stuk gaan door het vele rollen met de potloden. De potloden zijn namelijk stevig en kunnen wel tegen een stootje. We vinden het erg tof om met de verschillende kleurpotloden je eigen scorevel in te kleuren. Pick a Pen - Tuinen biedt voldoende variatie door de scorevellen in drie verschillende niveaus. Het spel heeft een vrij hoge geluksfactor, maar toch zijn er genoeg tactische keuzes te maken. Een klein minpunt is de dikte van de potloden. De kleurpotloden zijn net iets dikker dan normale potloden waardoor je ze niet kunt slijpen met een standaard puntenslijper. Via 999 Games zijn er vervangende potloden te koop, maar dit is natuurlijk geen duurzame oplossing. We raden daarom aan om een geschikte puntenslijper te kopen. In het kort is Pick a Pen - Tuinen een toegankelijk spel dat liefhebbers van Keer op Keer en Clever zeker zal aanspreken. We kunnen concluderen dat 999 Games met Pick a Pen een leuke nieuwe serie op de markt heeft gebracht die liefhebbers van kleine en korte spelletjes zeker kunnen waarderen.

Wil je weten welke versies van Pick a Pen er allemaal zijn? In dit artikel zetten we alle versies op een rijtje en lees je welke editie het leukste is.

➕ Leuk en innovatief spel.

➕ Scorevellen in drie verschillende niveaus zorgen voor voldoende variatie. 😍