Eenvoudig en fascinerend kaartspel vol bluf en risico waarin je zo weinig mogelijk strafpunten probeert te verzamelen.

👥 3-7 spelers
🎂 8+
🧠 Thorsten Gimmler

Het spel bestaat uit speelkaarten met waardes 3 t/m 35. Aan het begin van het spel worden willekeurig 9 kaarten verwijderd uit de trekstapel. Alle spelers ontvangen 11 fiches. Bij de start van een ronde draait de startspeler de bovenste kaart van de trekstapel open. Beginnend met de startspeler en met de klok mee hebben de spelers twee opties: de kaart afkopen door er een fiche bij te leggen óf strafpunten incasseren door de kaart en eventuele fiches die erbij liggen te nemen. Wanneer een speler de kaart neemt, wordt de kaart open in de persoonlijke verzameling toegevoegd. Deze speler wordt startspeler van de nieuwe ronde. Elke kaart in de persoonlijke verzameling levert zoveel strafpunten op als de waarde van de kaart. Echter is een serie van opeenvolgende kaarten net zoveel strafpunten waard als de waarde van de laagste kaart. Het spel eindigt als alle 24 kaarten door de spelers zijn genomen. De spelers tellen hun strafpunten voor opzichzelfstaande kaarten en series bij elkaar op. Vervolgens worden het aantal fiches in de persoonlijke voorraad van de score afgetrokken. De speler met de minste strafpunten wint het spel! 🏆

Gesjaakt is een zeer eenvoudig spel met een aangename diepgang. Door de simpele regels is het spel snel uit te leggen, maar de tactische keuzes die je moet maken zorgen er juist voor dat het spel leuk is voor zowel beginnende als ervaren spelers. Er zijn verschillende manieren hoe je het spel kunt spelen. Zo zou je risico kunnen nemen door in een ronde de kaart meerdere keren af te kopen om vervolgens, wanneer er veel fiches naast de kaart liggen, de kaart en de fiches te nemen. Timing is hierbij belangrijk, want een andere speler kan je net voor zijn met het nemen van de kaart en fiches. Het is belangrijk dat je altijd genoeg fiches hebt, want zonder fiches kun je een kaart niet afkopen en ben je verplicht om de kaart, en daarmee de strafpunten, te incasseren. Tijdens het spel probeer je zoveel mogelijk series van opeenvolgende kaarten te verzamelen. Ook hierbij moet je soms een risico nemen, aangezien je niet weet of de kaarten die jij nodig hebt voor een serie in de trekstapel aanwezig zijn. Gesjaakt is een simpel en compact spelletje met een verrassende tactische laag waardoor wij het erg graag blijven spelen. Het is een van de leukere kleine kaartspelletjes in onze collectie.

Op zoek naar nog meer leuke kaartspellen? Bekijk dan onze top 10 kaartspellen.

➕ Zeer eenvoudig spel met een aangename diepgang.
➕ Inclusief variant om het spel tactischer te maken.