Review: De Kwakzalvers van Kakelenburg - Het Duel

Lok patiënten naar je marktkraam tijdens het brouwen van drankjes met verschillende ingrediënten, maar pas op dat je fles niet ontploft! 🧙💥

👥 2 spelers
⏳ 45-60 min
🎂 10+
🧠 Wolfgang Warsch

Het spel wordt gespeeld in meerdere ronden van zes fasen. In de eerste fase worden twee munten geworpen waarna de achterliggende speler als eerste een munt met de bijbehorende bonus kiest. Vervolgens brouwen de spelers om beurten drankjes door fiches uit de buidel te trekken en in hun fles te plaatsen. Gekleurde fiches worden op een leeg veld in de flessenhals geplaatst en witte fiches in het onderste deel van de flessenbodem. Acties van gekleurde fiches worden direct uitgevoerd na het trekken. Als er drie gekleurde fiches in de flessenhals liggen eindigt de beurt van de speler en verplaatst de speler de actieve patiënt op basis van de waarde van de drie gekleurde fiches en het laatste witte fiche. In een volgende beurt kan de speler verder brouwen aan de drank. Een fles ontploft als een wit fiche op een explosieveld wordt gelegd. De speler is in die fase dan niet meer aan de beurt. In fase drie worden acties van specifieke ingrediënten geactiveerd en in de vierde fase ontvangen beide spelers een bonus. Daarna kunnen nieuwe ingrediënten worden gekocht met goudstukken. Aan het einde van de ronde gaan alle fiches terug in de buidel. Gedurende het spel proberen de spelers de actieve patiënt naar hun marktkraam te verplaatsen. Zodra de actieve patiënt een marktkraam bereikt wordt deze op het gildenhuis van de bijbehorende speler geplaatst. Het spel eindigt wanneer een speler zes patiënten heeft behandeld of na de zevende ronde. De speler met de meeste behandelde patiënten wint het spel! 🏆

De Kwakzalvers van Kakelenburg: Het Duel is een nieuwe variant van het populaire spel De Kwakzalvers van Kakelenburg, speciaal ontworpen voor twee spelers. Ook in deze versie wordt uiteraard weer gebruik gemaakt van het 'bagbuilding'-mechanismeVoor ervaren kwakzalvers is Het Duel even wennen, aangezien je in deze variant niet meer tegelijk bezig bent met het trekken van fiches. Beide spelers zijn om beurten bezig met het brouwen van hun drankje, en kunnen zelfs meerdere keren in een ronde aan de beurt zijn. De Kwakzalvers van Kakelenburg: Het Duel bevat veel van deze nieuwe regels, waardoor de eerste rondes van het eerste potje een beetje traag kunnen verlopen. Tegelijk is dat ook weer een pluspunt, want dankzij de nieuwe fases en mechanismen is het weer totaal anders dan het originele spel. Geluk speelt ook in deze editie een vrij grote rol, maar wij vonden dit niet hinderlijk omdat er voldoende mogelijkheden zijn om het geluk te beïnvloeden. De interactie tussen de spelers is veel hoger doordat beide spelers de actieve patiënt naar hun kant willen verplaatsen, wat resulteert in een grappige strijd die je steeds meer kunt beïnvloeden door nieuwe ingrediënten te kopen voor je drankjes. Ook in De Kwakzalvers van Kakelenburg: Het Duel zijn er van ieder ingrediënt meerdere toverboeken beschikbaar met telkens nieuwe acties. De verschillende ingrediëntenboeken hebben een grote invloed op het spelverloop en zorgen daardoor voor veel variatie en een hoge herspeelbaarheid. In het kort is deze tweespelervariant van De Kwakzalvers van Kakelenburg weer erg geslaagd. Het basisprincipe van het fiches trekken voelt nog steeds vertrouwd, maar het spel bevat vele nieuwe toevoegingen die je als speler voor interessante keuzes stellen. De Kwalzalvers van Kakelenburg: Het Duel is dan ook een echte aanrader om het op een verfrissende manier met z’n tweeën tegen elkaar op te nemen in de wereld van Kakelenburg.

➕ Zeer geslaagde tweespelervariant van De Kwakzalvers van Kakelenburg met veel interactie. ⚗️

➕ Dankzij de nieuwe fases en mechanismen is deze variant weer totaal anders dan het originele spel. ⚖️

De verschillende ingrediëntenboeken zorgen voor een hoge herspeelbaarheid.