Review: New York Zoo

Puzzelspel waarin je je eigen dierentuin bouwt door het plaatsen van dierenverblijven en attracties. 🦘🎢

Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met Valhalla Boardgames, een webshop met een groot aanbod in bordspellen en trading card games. 🔥

👥 1-5 spelers
🎂 10+
🧠 Uwe Rosenberg
🎲 White Goblin Games

Tijdens een beurt mag een speler de olifant enkele stappen verplaatsen op het actiebord. Er zijn drie soorten velden op het actiebord: dierenvelden, dierenverblijven en  voortplantingsvelden. Als een speler de olifant laat eindigen op een dierenveld, mag de speler de twee afgebeelde dieren uit de voorraad pakken en plaatsen op dierenverblijven of lege stallen. Als de olifant op een dierenverblijf eindigt moet de speler de bovenste verblijftegel in de dierentuin plaatsen en hier een of twee dieren uit de stallen of uit een ander verblijf op plaatsen. De olifant kan niet eindigen op een voortplantingsveld. Als een speler een voortplantingsveld passeert mogen er extra dieren worden geplaatst in stallen met minimaal twee van de afgebeelde dieren. Als een dierenverblijf van een speler volledig is gevuld met dieren, mag de speler een attractie kiezen uit het aanbod en deze plaatsen in de dierentuin. De speler die als eerst de volledige dierentuin heeft volgebouwd wint het spel! 🏆

New York Zoo is een echt puzzelspel waarin je met polyomino's zo snel mogelijk je spelersbord probeert te vullen. Het spel bevat meerdere spelersborden, elk voor specifieke spelersaantallen. Dit zorgt ervoor dat het spel met meer spelers niet te lang duurt. De spelregels van New York Zoo zijn vrij eenvoudig. De belangrijkste regels staan ook nog op de spelersborden in symbolen gedrukt; erg handig voor nieuwe spelers! De leukste (en mooiste) componenten van dit spel zijn natuurlijk de dieren meeples (ook wel animeeples genoemd). Gedurende het spel vul je met deze meeples de dierenverblijven in je dierentuin. Ondertussen loopt de grote olifant rondjes op het actiebord. Het spel zit erg goed in elkaar. Er zijn genoeg tactische keuzes die je kunt maken, waarbij er ook ruimte is om elkaar te dwarsbomen. Telkens maak je de afweging  om een nieuwe verblijfstegel te plaatsen, of toch verblijven te vullen met dieren. Voor het vullen van verblijven ontvang je namelijk attractietegels, zoals de achtbanen, die ervoor zorgen dat de dierentuin snel kan worden volgebouwd. De kleine attractietegels, daarentegen, zijn juist handig om kleine gaten op te vullen in de laatste fase van het spel.  De kwaliteit van de spelcomponenten is erg goed. Doordat de tegels elk potje op een andere plek liggen heeft het spel een redelijk hoge herspeelbaarheid. We hebben gemerkt dat New York Zoo met alle spelersaantallen goed werkt. Het spel is dus ook zeker geschikt voor twee spelers of als solo-spel. New York Zoo is een van de leukere familiespellen die we de laatste tijd hebben gespeeld en raden we dan ook zeker aan voor liefhebbers van puzzelspellen!

Ben je fan van New York Zoo? Bekijk dan eens het tweespelersspel Patchwork.

Mooi en kleurrijk bordspel met heel veel dieren meeples.

Spelcomponenten van zeer hoge kwaliteit. 🦩🦘