Review: De Zoektocht naar El Dorado - Gevaren & Muisca

De tweede uitbreiding voor De Zoektocht naar El Dorado voegt stromingen, gevarenzones, moerassen, tempels en Muisca-kaarten toe om je reis naar El Dorado nog spannender en uitdagender te maken. 🌊🐊☠️

Ben je nog niet bekend met De Zoektocht naar El Dorado? Lees dan eerst onze review van het basisspel.

⏳ 60 min
🎂 10+
🧠 Reiner Knizia

Gevaren & Muisca bevat nieuwe dubbelzijdige tegels en stroken die je grotendeels op of naast terreintegels uit het basisspel (of de eerste uitbreiding) kunt plaatsen. Rivieren, meren en de watervortex zorgen voor sterke stromingen die je speelstukken verplaatsen. Op gevaarlijke velden is het niet toegestaan om je beurt te eindigen. Moerassen mogen met elke kaart worden betreden, zolang de kaart precies dezelfde waarde heeft als het aantal krokodillen in het moeras. Gelukkig kunnen de Muisca-kaarten je helpen om de nieuwe terreinsoorten te overwinnen. Onderweg moet je langs tempels voor een offer, om zo artefacten te verdienen die de poort naar El Dorado zullen openen…

De Zoektocht naar El Dorado: Gevaren & Muisca is een geweldige uitbreiding voor De Zoektocht naar El Dorado die het spel weer vele nieuwe wendingen geeft. Waar de eerste uitbreiding vooral iets meer geluk toevoegde, is dat in deze uitbreiding helemaal niet het geval. De nieuwe terreinsoorten op het speelbord zijn namelijk voor alle spelers hetzelfde en zorgen ervoor dat je een stuk meer moet plannen om verder te komen op het speelbord. Vooral de "gevaarlijk terrein"-strook is een grote uitdaging, omdat je net de juiste kaarten nodig zult hebben om hier door te kunnen komen. Gevaren & Muisca maakt het spel hiermee moeilijker zonder veel nieuwe regels toe te voegen. De tempels zijn een leuke toevoeging, omdat deze je dwingen om een omweg te nemen. Hierdoor wordt het deckbuilding-aspect van het spel nog belangrijker. De Muisca-kaarten hebben een leuk extraatje. Je kunt er voor kiezen om deze kaarten in het midden van je tableau te leggen, waardoor je deze in een latere beurt als extra kaart kunt spelen. Uiteraard kun je er ook in deze uitbreiding voor kiezen om slechts enkele van deze nieuwe onderdelen toe te voegen. Jammer genoeg bevatten de spelregels deze keer geen standaard routes. Je zult dus zelf met de oude en nieuwe terreintegels aan de slag moeten gaan om er een leuke route van te maken. Voor de échte avonturiers is het daarnaast mogelijk om Gevaren & Muisca te combineren met Helden & Demonen voor een nog spannendere zoektocht. Als we deze uitbreiding vergelijken met Helden & Demonen, dan komen we tot de conclusie dat we Gevaren & Muisca door de nieuwe uitdagingen, het vele plannen en de lagere geluksfactor, leuker vinden dan Helden & Demonen. Gevaren & Muisca is een zeer geslaagde uitbreiding die liefhebbers van De Zoektocht naar El Dorado zeker niet mogen missen!

Uitdagende uitbreiding waarbij je meer moet plannen.

➕ Je kunt zelf kiezen welke onderdelen je toevoegt aan het basisspel. 🐊

SpellenTip geeft De Zoektocht naar El Dorado - Gevaren & Muisca een: ⭐️9/10