Kaartspel waarin je probeert in te schatten welke kaart de andere spelers zullen spelen zodat jouw kaart terechtkomt bij de kaart die je wilt hebben.

👥 3-6 spelers
⏳ 15-20 min
🎂 8+
🧠 Maxime Rambourg
🎲 Geronimo Games

Alle spelers ontvangen aan het begin van een ronde zeven kleurkaarten en vijf scorekaarten. De spelers leggen de scorekaarten in dezelfde (willekeurige) volgorde voor zich op tafel. Midden op tafel wordt een rij kleurkaarten gevormd. Deze rij bestaat uit evenveel kaarten als spelers die in oplopende volgorde worden gelegd. Elke beurt kiezen de spelers een kleurkaart uit hun hand en onthullen deze tegelijkertijd om een nieuwe rij te maken, gerangschikt van de laagste naar de hoogste kaart. Elke speler neemt de kaart van de vorige rij op dezelfde positie als de kaart die deze speler gespeeld heeft en voegt die toe aan een van de scorekaarten. Kaarten van dezelfde kleur belanden altijd op dezelfde scorekaart. Nieuwe kleuren worden op de meest linker lege scorekaart geplaatst. Een ronde eindigt als de spelers nog maar één kaart op hand hebben. De spelers voegen deze kaart toe aan hun scorekaarten. Na het berekenen van de score nemen de spelers alle kleurkaarten van hun scorekaarten als nieuwe handkaarten en trekken één extra kaart van de trekstapel. Het spel eindigt na de derde ronde. De speler met de hoogste totaalscore wint het spel! 🏆

Mind Up! is een leuk en tactisch kaartspelletje waarin je kaarten probeert te verzamelen van de kleur die voor jou de meeste punten oplevert. Het spel doet ons een beetje denken aan Take 5!. Je kiest en onthult namelijk ook tegelijk een kaart en je moet inschatten welke kaart je medespelers zullen spelen. In Mind Up! heb je echter net iets meer controle. Daarnaast heeft Mind Up! een diepere laag doordat de kaarten waarmee je biedt in de volgende beurt beschikbaar zijn om op te bieden.  De volgorde van de scorekaarten wordt iedere ronde aangepast. Dit lijkt een kleine verandering, maar het zorgt er wel voor dat je een andere strategie moet toepassen. We vinden het spelmechanisme van Mind Up! heel leuk. De regels zijn eenvoudig en doordat alle spelers tegelijkertijd aan de beurt zijn speelt het spel lekker vlot. Hoewel we het spel erg graag spelen, zijn we wel een beetje teleurgesteld in de kwaliteit van de kaarten. De kaarten zijn niet zo stevig als de kaarten van soortgelijke spellen en kunnen al snel beschadigen. Dit kleine minpunt doet echter niets af aan het vermakelijke spelconcept. Mind Up! bevat veertien extra kaarten voor een bonusmodus. In deze bonusmodus kunnen er iedere ronde één of zelfs meerdere doelkaarten worden toegevoegd om extra punten te scoren. De bonusmodus maakt het spel iets complexer en is wat ons betreft een erg toffe toevoeging. Al met al kunnen we niets anders dan Mind Up! aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een nieuw kaartspel.

Ben je op zoek naar meer toffe kaartspellen? Bekijk dan ook eens onze top 10 leukste kaartspellen!

➕ Tactisch kaartspel met een leuk spelmechanisme. 😍

➕ Doordat alle spelers tegelijkertijd aan de beurt zijn speelt het spel lekker vlot.