Review: Cascadia - Landmarks

Ben je nog niet bekend met Cascadia? Lees dan eerst onze review van het basisspel.

👥 1-6 spelers
⏳ 30-45 min
🎂 10+
🧠 Randy Flynn
🎲 White Goblin Games

Deze eerste Cascadia-uitbreiding bevat extra leefgebiedtegels en start leefgebiedtegels met een nieuwe samenstelling van leefgebieden. Er zijn ook nieuwe natuur leefgebiedtegels die bestaan uit meerdere leefgebieden. Met de nieuwe leefgebiedtegels en de extra dier- en natuurfiches kan het spel met maximaal 6 spelers gespeeld worden. Het spel komt met alternatieve regels voor een sneller spel waarbij iedere speler 15 keer aan de beurt is maar toch de gebruikelijke 20 acties kan uitvoeren. Verder bevat Cascadia Landmarks voor iedere diersoort 3 nieuwe dierkaarten met nieuwe scoremogelijkheden. De houten herkenningspunten, herkenningspuntkaarten en het nieuwe scoreblok zijn nodig voor de module Herkenningspunten. Als in deze module een tegel wordt toegevoegd waardoor een specifiek leefgebied uit 5 of meer tegels bestaat, mag de speler een herkenningspunt van dat type leefgebied op de zojuist geplaatste tegel plaatsen. Zodra een herkenningspunt is geplaatst, kiest de speler één herkenningspuntkaart die aan het einde van het spel extra punten of een bonus kan opleveren, zoals het vergroten van een leefgebied.

Cascadia Landmarks voegt zowel nieuwe als herkenbare onderdelen toe aan het basisspel van Cascadia. Als je Cascadia met 5 of 6 spelers wilt spelen dan is Landmarks een must have. Door het toevoegen van een vijfde of zesde speler kan het spel erg lang duren. Het is daarom fijn dat er regels zijn toegevoegd voor een sneller spel waarin je nog steeds evenveel leefgebiedtegels en dierfiches als in het basisspel aan je gebied toevoegt. Het basisspel had al een grote herspeelbaarheid dankzij de verschillende soorten scorekaarten, maar door de dierkaarten in deze uitbreiding wordt die herspeelbaarheid nog groter. De scorekaarten maken het spel daarnaast uitdagender. De belangrijkste toevoeging is de nieuwe module Herkenningspunten. Deze module is makkelijk toe te voegen aan het basisspel met weinig extra regels. Het geeft mogelijkheden om extra punten te scoren, maar kan er tegelijk voor zorgen dat er minder lege tegels in je leefgebied zijn waar je dierenfiches op kunt plaatsen. Naarmate het spel vordert wordt het plaatsen van dierfiches hierdoor lastiger. Wij vinden de herkenningspunten een leuke toevoeging aan het spel. Het voegt een extra strijd tussen de spelers toe omdat je vaak als eerste een bepaalde herkenningspuntkaart wilt claimen. Juist de eenvoud waarmee je deze module kunt toevoegen maakt het voor ons een zeer geslaagd. Wij vinden Cascadia Landmarks een prima uitbreiding, maar kunnen ons wel voorstellen dat sommige spelers meer nieuwe modules hadden willen zien. Voor ons zijn de nieuwe onderdelen in Landmarks voldoende. Het spel heeft nu nog meer variatie en focust zich vooral op de elementen uit het originele spel zonder het onnodig lastig te maken. Dat vinden wij fijn, omdat Cascadia juist perfect is in zijn eenvoud.

➕ Door het extra spelmateriaal kan het spel met 5 en 6 spelers worden gespeeld.

➕ De herspeelbaarheid is nóg groter. 🦊

➕ De nieuwe module met herkenningspunten is leuk en eenvoudig toe te voegen aan het basisspel.