King of Tokyo VS Unmatched

In deze rubriek zetten we twee spellen tegenover elkaar. Welk spel is leuker en komt vaker op tafel? Laat in de comments weten welk spel jij kiest!

Deze keer de strijd tussen twee gevechtspellen: King of Tokyo (Dark Edition) en Unmatched: Gevecht der Legendes.

Het originele King of Tokyo komt uit 2011. De editie op de foto is de Dark Edition, die grotendeels hetzelfde is als het origineel. King of Tokyo is een toegankelijk spel en duurt ongeveer 30 minuten. Het doel is om de monsters van je tegenstanders uit te schakelen door aan te vallen en tegelijkertijd overwinningspunten te verdienen, om zo King of Tokyo te worden. Het spel heeft door de dobbelstenen een redelijk hoge geluksfactor. Toch zijn er genoeg tactische keuzes om te maken. King of Tokyo kan gespeeld worden met 2 tot 6 spelers. De herspeelbaarheid is heel hoog.

Unmatched: Gevecht der Legendes is voor het eerst uitgegeven in 2019. Inmiddels zijn er al vele uitbreidingen en edities op de markt. Een potje duurt ongeveer 20 minuten. In dit assymetrische spel speel je kaarten om te vechten en te verdedigen. Het doel is om de levensschijf van de held van je tegenstander op 0 te zetten. Het basisspel bevat 4 helden, elk met een eigen deck kaarten en speciale krachten. Het spel is vooral geschikt om te spelen met 2 spelers. Echter bevatten de spelregels ook een speciale variant met 3 of 4 spelers. Unmatched is een tactisch spel, met een hoge herspeelbaarheid.

Het oordeel

Gevechtspellen King of Tokyo en Unmatched zijn beide erg toegankelijk door de eenvoudige spelregels. In King of Tokyo vecht iedere speler met een monster, terwijl de spelers in Unmatched elk een legendarische held kiezen om het spel mee te spelen. Waarbij er in King of Tokyo vooral dobbelstenen worden gebruikt, staan in Unmatched kaarten centraal. In Unmatched zijn aanvallen en verdedigen het belangrijkst. In King of Tokyo, daarentegen, moeten de spelers een balans zien te zoeken tussen het verdienen van levens en overwinningspunten en het aanvallen van tegenstanders. De componenten van beide spellen zijn van hoge kwaliteit. De miniaturen uit Unmatched zijn natuurlijk wel veel mooier dan de kartonnen monsters uit King of Tokyo. Een groot voordeel van laatstgenoemde is dat het met veel spelers gespeeld kan worden, terwijl Unmatched vooral geschikt is voor 2 spelers. De herspeelbaarheid van King of Tokyo is net wat hoger dan het basisspel van Unmatched. Na een tijdje heb je namelijk met alle helden gespeeld en kun je toe zijn aan duels met nieuwe combinaties van helden. Gelukkig zijn er genoeg uitbreidingen die je met elkaar en met het basisspel kunt combineren. Beide spellen hebben een geluksfactor, maar de geluksfactor van King of Tokyo is groter. Na alle voors en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen kiezen we voor... Unmatched! Het assymetrische aspect, de prachtige miniaturen en de tactische keuzes die je in dit spel kunt maken zorgen ervoor dat we Unmatched net iets leuker vinden dan King of Tokyo. Als jij een keuze zou moeten maken tussen beide spellen, welk spel kies je dan?

Benieuwd naar deze spellen? Lees dan onze reviews van King of Tokyo Dark Edition en Unmatched: Gevecht der Legendes.

Met dank aan Meeples Bordspellen voor het beschikbaar stellen van deze demo-exemplaren.