In deze rubriek zetten we twee spellen tegenover elkaar. Welk spel is leuker en komt vaker op tafel? Laat in de comments weten welk spel jij kiest!

Deze keer de strijd tussen twee coöperatieve spellen: Pandemic en De Crew (Missie Diepzee).

Pandemic is al jaren een van de bekendere coöperatieve spellen. Het spel duurt ongeveer 45 minuten en is toegankelijk maar tegelijkertijd ook uitdagend. Het kan gespeeld worden in verschillende moeilijkheidsgradaties en is hierdoor zowel geschikt voor beginnende als ervaren spelers. Elk potje is anders, waardoor de herspeelbaarheid hoog is. Verder zijn de spelcomponenten van goede kwaliteit.

Het kaartspel De Crew is dé hit van de afgelopen jaren. Inmiddels zijn er twee delen uit: Op weg naar de 9e Planeet en Missie Diepzee. In De Crew volg je een campagne met verschillende missies. Pas als je de missie hebt voltooid mag je doorgaan met de volgende missie. De moeilijkheidsgraad wordt naarmate de missies vorderen steeds hoger. Dit maakt het spel toegankelijk voor nieuwe spelers. Vooral de herspeelbaarheid van Missie Diepzee is hoog, omdat het verschillende opdrachtkaarten bevat.

Het oordeel

Pandemic en De Crew zijn twee populaire coöperatieve familiespellen. Beide spellen zijn erg verschillend, maar hebben toch gelijkenissen. Het coöperatieve aspect zorgt ervoor dat de spelers goed moeten communiceren en nadenken over hun acties. In Pandemic spelen de spelers met open kaarten, waardoor er meer discussie kan plaatsvinden. In De Crew mogen de spelers hun handkaarten niet aan andere spelers tonen en wordt communicatie beperkt met een communicatiefiche. Dit zorgt ervoor dat de spelers in De Crew hun eigen beslissingen dienen te maken, terwijl het in Pandemic kan gebeuren dat slechts enkele spelers de beslissingen maken. De Crew is een compact kaartspel met veel diepgang. Pandemic is een volwaardig bordspel met meer componenten. Doordat de spellen zoveel verschillen is het lastig om een keuze te maken tussen beide spellen. Na alle voors en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen kiezen we voor... Pandemic! We spelen over het algemeen liever bordspellen dan kaartspellen, wat uiteindelijk ervoor heeft gezorgd dat we deze keuze hebben gemaakt. Als jij een keuze zou moeten maken tussen beide spellen, welk spel kies je dan?

Benieuwd naar deze spellen? Lees onze reviews van Pandemic en De Crew: Missie Diepzee.