My City VS New York Zoo

In deze rubriek zetten we twee spellen tegenover elkaar. Welk spel is leuker en komt vaker op tafel? Laat in de comments weten welk spel jij kiest!

Deze keer de strijd tussen twee puzzelspellen: My City en New York Zoo.

My City van 999 Games is een legacy-spel. Het spel wordt gespeeld in 8 hoofdstukken, waarin je door middel van stickers, nieuwe spelregels en nieuw spelmateriaal jouw stad verder ziet ontwikkelen. Het doel van het spel is om je stad zo goed mogelijk in te richten en hier zoveel mogelijk punten mee te verdienen. Een potje duurt ongeveer 30 minuten. Het spel is toegankelijk en wordt, naarmate de hoofdstukken vorderen, steeds uitdagender. Nadat de legacy-campagne is voltooid kan het spel nog steeds worden gespeeld met de 'eeuwige variant' op de achterkant van de spelersborden. My City is geschikt voor 2-4 spelers.

In New York Zoo van White Goblin Games bouw je je eigen dierentuin door het plaatsen van dierenverblijven en attracties. Gedurende het spel vul je de dierenverblijven met dieren meeples. Ondertussen loopt de grote olifant rondjes op het actiebord. Ook in New York Zoo staan polyomino's centraal. Door de prachtige meeples is het elke keer weer een feestje om het spel op tafel te leggen. New York Zoo is een toegankelijk spel voor 1-5 spelers. Het spel duurt ongeveer 30 minuten.

Het oordeel

My City en New York Zoo zijn beide puzzelspellen met polyomino's. De kracht van My City is de campagne waarin je in 24 spellen punten gaat verdienen. In de enveloppen zit nieuw spelmateriaal waardoor je elke keer wordt verrast met nieuwe regels en elementen. De 'eeuwige variant' van My City is niet zo leuk als je de campagne hebt voltooid. New York Zoo is daarentegen een spel dat je oneindig vaak kunt spelen en elke keer weer leuk is. Ook bevat New York Zoo meer speelmateriaal dan My City. New York Zoo kan solo en met 5 spelers gespeeld worden.

Na alle voors en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen kiezen we voor... My City! De legacy-campagne is erg uniek voor dit soort puzzelspellen en maakt My City tot een leuk spel vol verrassingen. Het is jammer dat de campagne een einde heeft, maar de 24 potjes zijn het geld meer dan waard. Als jij een keuze zou moeten maken tussen beide spellen, welk spel kies je dan?

Benieuwd naar deze spellen? Lees dan onze reviews van My City en New York Zoo.

Of koop New York Zoo bij: Het SpelhuisSpellenwinkel.nlSpelspul.nl of Valhalla Boardgames.