Patchwork Americana VS Splendor Duel

In deze rubriek zetten we twee spellen tegenover elkaar. Welk spel is leuker en komt vaker op tafel? Laat in de comments weten welk spel jij kiest!

Deze keer de strijd tussen twee tweespelerspellen: Patchwork (Americana) en Splendor Duel.

Patchwork (Americana) van 999 Games is een puzzelspel waarin je lapjes op je eigen spelersbord gaat plaatsen. Een potje duurt ongeveer 30 minuten. In Patchwork zijn de spelers niet afwisselend aan de beurt. Wie op het tijdspoor achterloopt is aan de beurt net zolang tot de tijdsteen de ander heeft ingehaald. Dit leidt tot interessante dilemma's en tactiek. Je moet goed je tijdspoor in de gaten houden, want je wilt voorkomen dat het spel eindigt als je een groot deel van je spelersbord nog niet hebt gevuld met lapjes.

Splendor Duel van Asmodee is een speciale tweespeler-variant van de klassieker Splendor. In het spel neem je fiches van het bord om juweelkaarten mee te kopen. De juweelkaarten leveren je prestigepunten en kronen op die je nodig hebt om te winnen. Deze kaarten bieden ook speciale eigenschappen en bonussen die de kosten voor het kopen van toekomstige juweelkaarten kunnen verlagen. In het spel kun je slim gebruik maken van privilege-rollen waarmee je een fiches van het bord mag nemen. Door de 3 verschillende manieren om het spel te winnen kun je verschillende strategieën toepassen. De speelduur is, net als Patchwork, 30 minuten.

Het oordeel

Patchwork en Splendor Duel zijn beide erg leuke, korte en compacte tweespelerspellen. Patchwork is net iets eenvoudiger dan Splendor Duel. In Patchwork is het spelmateriaal voornamelijk van karton, terwijl Splendor Duel ook veel plastic componenten bevat. Beide spellen hebben veel tactische mogelijkheden waarmee je vaak ook je tegenstander in de weg kunt zitten.

Na alle voors en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen kiezen we voor... Splendor Duel! Het spelmateriaal van Splendor Duel is van een hoge kwaliteit en zorgt ervoor dat het spel nog leuker is om te spelen. Splendor Duel is, mede door de verschillende manieren om te winnen, net iets tactischer dan Patchwork. Dit maakt Splendor Duel tot een van onze favoriete tweespelerspellen. Als jij een keuze zou moeten maken tussen beide spellen, welk spel kies je dan?

Benieuwd naar deze spellen? Lees dan onze reviews van Patchwork en Splendor Duel.

Of koop New York Zoo bij: Het SpelhuisSpellenwinkel.nlSpelspul.nl of Valhalla Boardgames.