Ticket to Ride Europe VS De Zoektocht naar El Dorado

In deze rubriek zetten we twee spellen tegenover elkaar. Welk spel is leuker en komt vaker op tafel? Laat in de comments weten welk spel jij kiest!

Ticket to Ride Europe is al jaren favoriet bij vele bordspelspelers. Het spel staat bekend om zijn eenvoud en wordt, na al die jaren, nog steeds heel veel gespeeld. Ticket to Ride is heel snel is klaargezet en een potje duurt, afhankelijk van het aantal spelers, ongeveer een uur. Een absoluut pluspunt is het feit dat het heel vlot speelt, er zijn namelijk maar enkele acties die je in een spelbeurt kunt doen. Daarnaast ziet het spelbord, de speelkaarten, en de plastic treintjes en stations er ook nog eens heel mooi uit.

De Zoektocht naar El Dorado is pas in 2020 uitgegeven, maar is nu al één van de bestsellers van 999 Games. Het spel is, in vergelijking met Ticket to Ride, net iets complexer, maar alsnog geschikt voor zowel kinderen als volwassenen. Over een potje doe je ook ongeveer een uur. Het spelbord bestaat uit verschillende delen, en kan daardoor iedere keer anders worden neergelegd. Dit maakt ieder potje anders en hierdoor is de herspeelbaarheid erg hoog. Bovendien ziet het artwork er prachtig uit.

Het oordeel

Kiezen tussen een van deze spellen is héél moeilijk. Ticket to Ride Europe is snel klaargezet en speelt net iets vlotter dan De Zoektocht naar El Dorado. Het laatstgenoemde spel kan echter tactischer worden gespeeld en heeft een hogere herspeelbaarheid. Na meerdere potjes Ticket to Ride te hebben gespeeld zul je misschien merken dat je vele tickets uit je hoofd kent, iets dat het spelplezier kan verminderen. Toch komt Ticket to Ride Europe hier nog vaak op tafel te liggen, het spel verveelt namelijk nooit.

Na alle voors en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen kiezen we voor... De Zoektocht naar El Dorado! Je kunt in dit spel meer tactische keuzes maken en het heeft een lagere geluksfactor dan Ticket to Ride. Als jij een keuze zou moeten maken tussen beide spellen, welk spel kies je dan?

Benieuwd naar deze spellen? Lees onze reviews van Ticket to Ride: Europe en De Zoektocht naar El Dorado.

Koop de spellen hier: