De 10 leukste partyspellen van dit moment!

In dit artikel delen we de 10 leukste en beste partyspellen om te spelen in 2023!

Laatste update: januari 2024

Ben je op zoek naar de beste partyspellen om te spelen op een feestje, tijdens de kerstdagen of op oudejaarsavond? Zoek niet verder! In dit artikel ontdek je de 10 leukste partyspellen van dit moment.

We proberen deze lijst met leukste partyspellen zo up-to-date mogelijk te houden, en daarbij hebben we jouw hulp nodig! Mis je een of meerdere spellen in deze lijst? Laat het weten in de reacties onderaan deze pagina, of vul het formulier in. Misschien voegen we jouw spellentip(s) toe aan dit artikel met de tofste partyspellen!

Partyspellen

Wat ons betreft is ieder moment van het jaar geschikt om een partyspel te spelen: tijdens de kerstdagen, op oudjaarsavond of op een warme zomeravond. De charme van partyspellen ligt vaak in hun eenvoud. Partyspellen hebben meestal geen uitgebreide regels of lange voorbereidingstijd, maar bieden wel veel plezier en hilariteit. Een belangrijk kenmerk van een partyspel is dat het gespeeld kan worden met veel spelers. Het spelen van een partyspel is daardoor een leuke activiteit om te doen met vrienden of familie. De laatste jaren komen er steeds meer spellen op de markt, en dat maakt de keuze niet makkelijker. Vandaar dat we in dit artikel de leukste en beste partyspellen van dit moment met je willen delen. In deze lijst staan enkele klassiekers, maar ook vele nieuwe spellen. We delen onze 10 favoriete partyspellen in willekeurige volgorde.

We vinden het erg leuk om te horen welke partyspellen jij graag speelt. Laat gerust in de reacties aan het einde van dit artikel jouw tips achter, zodat we elkaar kunnen helpen.

Sounds Fishy

In het partyspel Sounds Fishy leest de rader een bijzondere vraag voor. De rode haringen verzinnen daar een antwoord op, maar doen alsof dat het juiste is. De echte blauwe kipper daarentegen geeft het juiste antwoord, maar doet alsof het verzonnen is. De rader moet zien uit te vissen wie een antwoord heeft verzonnen en wie de waarheid spreekt. Sounds Fishy is een hilarisch partyspel en een van de nieuwste toppers in deze lijst.

Hitster

Haal muzikale herinneringen op met dit spel vol hits! Hitster is een partyspel dat wordt gespeeld in teams. Elk team maakt in dit spel een tijdlijn van hits. De muziek wordt afgespeeld, waarna het team moet inschatten op welke plek in de tijdlijn het nummer is uitgekomen. Daarnaast kunnen de spelers fiches verdienen als ze de naam en artiest van de hit raden. Het spel kan in verschillende moeilijkheidsniveaus worden gespeeld en het bevat een coöperatieve variant. Hitster is een fantastisch partyspel voor muziekliefhebbers!

Ben jij (net als ons) ook een grote fan van Hitster? In dit artikel delen we enkele spellen die je gespeeld moet hebben als je dol bent op Hitster.

De Weerwolven van Wakkerdam

In dit spannende rollenspel veranderen elke nacht sommige spelers in Weerwolven die gruwelijke moorden plegen. Burgers zullen zich moeten verenigen om uit te vinden wie van hen Weerwolven zijn, voordat het dorp haar laatste inwoners verliest. Bij dit partyspel draait het om list en bedrog: wie zijn de Burgers in het dorp en wie zijn in het geheim de gevaarlijke Weerwolven? Een spelleider probeert een spannende sfeer tussen spelers te creëren waarbij de Weerwolven elke nacht Burgers proberen te verslinden, maar de Burgers overdag juist proberen om Weerwolven te ontmaskeren en uit te schakelen.

Wist je dat er veel verschillende versies en uitbreidingen van De Weerwolven van Wakkerdam beschikbaar zijn? In dit artikel zetten we alle edities en uitbreidingen op een rijtje.

Codenames

In Codenames ga je in twee teams van rivaliserende geheime diensten contact maken met spionnen. Elk hoofd van de geheime dienst geeft aanwijzingen door één woord te noemen dat van betrekking is op meerdere worden op tafel. De teamgenoten proberen de woorden van hun team te raden. Ze proberen daarbij niet de spionnen van het andere team óf de huurmoordenaar aan te wijzen. Codenames is een leuk partyspel waarin creativiteit een belangrijke rol speelt.

Party & Co

Dit succesnummer combineert de beste elementen van de leukste partyspellen. Party & Co bestaat 30 jaar en dat wordt gevierd met een speciale versie van het originele basisspel. Op zoek naar een editie met meer categorieën? Ga dan voor het nieuwe Party & Co Extreme. Met dit partyspel is het gegarandeerd een feest tijdens je spellenavond!

Decrypto

Decrypto is een communicatiespel waarin je deel uitmaakt van een team van codekrakers. De spelers hebben de taak om geheime codes naar hun teamgenoten te sturen zonder dat de tegenstanders ze onderscheppen. Iedereen wordt uitgedaagd om op zoek te gaan naar een manier van communiceren waarbij de teamgenoten de hints begrijpen, maar waarbij de communicatie goed gecodeerd is om de tegenstanders te verwarren. Decrypto is een uitdagend partyspel waarbij de spelers outside the box moeten denken.

20 Second Showdown

20 Second Showdown wordt gespeeld met een speciale zandloper. In dit doldwaze partyspel vol belachelijk hilarische uitdagingen probeer je als team zo snel mogelijk opdrachten te vervullen om ervoor te zorgen dat het andere team geen zand meer in de zandloper heeft tijdens het uitvoeren van hun uitdaging. 20 Second Showdown is een zenuwslopend en hysterisch partyspel waarbij elke seconde telt.

Wavelength

Wavelength is een telepathisch partyspel waarin de spelers elkaars gedachten proberen te lezen. In dit partyspel draaien teams om de beurt een wijzer naar een positie waarvan ze denken dat daar het verborgen doel zich bevindt. Eén speler van het actieve team, de Helderziende, trekt een kaart en weet waar het doel zich bevindt, maar kan slechts een hint geven binnen het spectrum van twee tegengestelde concepten. Daarna moeten de teamgenoten zo goed mogelijk de positie van het doel proberen te raden om punten te scoren.

Just One

In het coöperatieve partyspel Just One spelen de spelers niet tegen, maar met elkaar. In het spel moeten de spelers een aanwijzing opschrijven waarmee de actieve speler het geheime woord kan raden. Echter worden alle identieke aanwijzingen geschrapt voordat de actieve speler de aanwijzingen mag bekijken. Spelers moeten dus origineel zijn om Just One te kunnen winnen.

30 Seconds

We eindigen deze lijst met een echte klassieker. In het bekende partyspel 30 Seconds krijgen de spelers 30 seconden de tijd om 5 begrippen op een kaartje uit te leggen. Welk team haalt als eerste de finish? 30 Seconds is een hilarisch spel en niet voor niets al jaren dé favoriet op feestjes.

Wist je dat er meerdere versies en een uitbreiding van 30 Seconds zijn? In dit artikel zetten we alle 30 Seconds spellen op een rijtje.

Mist er een spel in deze lijst?

Wat is volgens jou een partyspel dat niet in deze lijst met leukste partyspellen mag ontbreken? Laat in de reacties onderaan deze pagina weten welk partyspel er in deze lijst mist, of vul het formulier in. Misschien voegen we jouw gekozen spel toe aan deze lijst met beste partyspellen!